Nawigacja

Stacje pasażerskie (FAQ)

Czy operatorzy stacji mają jakieś szczególne obowiązki względem osób z niepełnosprawnościami?

Tak. Na stacjach, na których obecny jest ich personel, zarządcy stacji są zobowiązani do zapewnienia bezpłatnej asysty osobom z niepełnosprawnościami i osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM) podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych.

W przypadku nieobecności personelu, zarządcy stacji są zobowiązani do podejmowania wszelkich racjonalnych działań w celu zapewnienia tej grupie osób dostępu do podróży pociągiem. Co więcej, są oni również zobligowani do wskazania najbliższej stacji, na której obecny jest personel.

Ponadto jeżeli operator stacji zdecyduje się na jej modernizację lub odnowienie, ma on obowiązek dostosować ją do potrzeb osób z niepełnosprawnościami związanymi z komunikacją, poruszaniem się czy uzyskiwaniem informacji (chodzi tutaj m.in. o dostosowanie toalet, kas biletowych, miejsc parkingowych, wejść i wyjść, miejsc obsługi klienta, poczekalni, peronów itd.).

Dodatkowo warto wskazać, że w przypadku modernizacji i odnowienia stacji niezbędne jest zatrudnienie jednostki notyfikowanej w celu przeprowadzenia weryfikacji na zgodność z wymaganiami określonymi w TSI PRM (rozporządzenie nr 1300/2014) oraz poinformowanie Prezesa UTK o zawarciu umowy z wybraną jednostką w terminie 14 dni od jej podpisania (art. 25cb ust. 3 ustawy).

do góry