Producenci
Usługi
Aktualności
-
24.02.2023
EVR – instrukcja obsługi dla wnioskodawców po polsku
Dostępne jest tłumaczenie na język polski instrukcji Europejskiego Rejestru Pojazdów (EVR) prowadzonego przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej. Instrukcja EVR została przygotowana przez Agencję w języku angielskim. Dokument w języku polskim opublikowany przez Urząd Transportu Kolejowego nie jest oficjalnym tłumaczeniem i powstał by ułatwić polskim przedsiębiorcom korzystanie z EVR.
-
27.12.2021
Aktualizacja Listy Prezesa UTK – errata
Do Listy Prezesa UTK opublikowanej 28 czerwca 2021 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Infrastruktury dodano uzupełnienie dotyczące wymagań dla konfiguracji urządzeń sterowania. Cały dokument obejmuje wymagania dla podsystemów Infrastruktura, Energia, Sterowanie – urządzenia przytorowe.
-
22.08.2022
Określenie obowiązujących wymogów – nota wyjaśniająca Agencji
Określenie obowiązujących wymogów jest niezbędnym etapem wprowadzania pojazdu kolejowego do obrotu. W ramach tego procesu wszystkie wymogi muszą zostać zidentyfikowane, wdrożone i zweryfikowane przez jednostkę oceniającą. Celem jest potwierdzenie, że dany pojazd spełnia wszystkie obowiązujące przepisy, a także zasadnicze wymagania opisane w załączniku III do dyrektywy (UE) 2016/797. Z uwagi na pojawiające się wątpliwości dotyczące poszczególnych aspektów tego procesu Agencja Kolejowa Unii Europejskiej przygotowała notę wyjaśniającą, która porusza kwestie zidentyfikowane przez Agencję jako problematyczne.
-
18.08.2022
Kompilacja wersji typu pojazdu – nota wyjaśniająca Agencji
Choć proces ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu pojazdów został szczegółowo opisany, istnieją pewne szczególne sytuacje, w których ścieżka działania jest niejednoznaczna i może budzić wątpliwości wśród wnioskodawców. Obowiązująca interpretacja przepisów powoduje problemy m. in. przy ubieganiu się o zezwolenie dla pojazdów zgodnych z dopuszczonym typem dla pewnych kombinacji obszaru użytkowania. Komplikacje mogą wystąpić także po dodaniu kompatybilności systemu ETCS do istniejącego typu lub wariantu typu pojazdu. Nowa nota wyjaśniająca Agencji Kolejowej Unii Europejskiej jasno opisuje postępowanie w tego typu przypadkach.
-
20.06.2022
Koszty wyposażenia taboru w ETCS
Od 1,5 mln zł do nawet 17,5 mln zł mogą wynosić koszty wyposażenia pojazdów trakcyjnych w ETCS. Najbardziej kosztowne są systemy dla prototypów przystosowanych do ruchu międzynarodowego. Dużo tańsze jest wyposażenie serii pojazdów, szczególnie przeznaczonych wyłącznie do ruchu w krajowego. Urząd Transportu Kolejowego zebrał informacje o kosztach doposażenia pojazdów trakcyjnych w ETCS.