Nawigacja

Aktualności

Ranking dostępności serwisów internetowych podmiotów kolejowych

14.09.2017

Tylko dwie witryny internetowe pasażerskich przewoźników kolejowych uzyskały ocenę bardzo dobrą w kolejnym audycie dostępności serwisów internetowych dla osób z niepełnosprawnością, przeprowadzonym na zlecenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Ponad 70% witryn objętych badaniem eksperci Fundacji Widzialni przyznali ocenę niedostateczną.

Kolejny ranking dostępności serwisów internetowych dedykowanych pasażerom w jednoznaczny sposób wskazuje, że osoby z niepełnosprawnością nie mogą w pełni samodzielnie skorzystać z informacji i ofert dostępnych w internecie.

Eksperci Fundacji Widzialni, która na zlecenie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadziła audyt, zbadali 18 serwisów internetowych podmiotów kolejowych. Badanie podzielone zostało na trzy części:

  • Część I – badanie eksperckie – około 60% kryteriów sukcesu ze standardu WCAG 2.0. na poziomie AA – najbardziej newralgiczne elementy (w tym m.in.: odpowiedniki tekstowe dla elementów graficznych i animacji, etykiety dla pól formularzy, użycie nagłówków, kontrast tekstów w stosunku do tła, jednoznaczne tytuły stron, sens odnośników, obsługa za pomocą klawiatury i widoczność zaznaczenia, język dokumentu, wyszukiwarka, poprawność kodu HTML),
  • Część II – elementy analizowane przez konsultantów z niepełnosprawnością (osoby: niewidoma, niedowidząca, głucha),
  • Część III – badanie z użytkownikami polegające na realizacji zadań w obrębie badanych serwisów przez konsultantów z niepełnosprawnością (osoby: niewidoma, niedowidząca, głucha) – np. wyszukiwanie konkretnych informacji dotyczących cen biletów, połączeń, artykułów, wypełnianie formularzy itp.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, tylko dwa serwisy internetowe: warszawskiej SKM i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej otrzymały ocenę bardzo dobrą, uzyskując taką samą liczbę punktów (41,4 na 43 możliwych). Trzem witrynom (WKD, Koleje Wielkopolskie oraz Rozkład PKP) przyznano ocenę dostateczną (33, 33,7 i 34 punkty). Pozostałe serwisy (13, co stanowi ponad 70% wszystkich audytowanych witryn) uzyskały ocenę niedostateczną (od 21 do 28 punktów).

- Urząd Transportu Kolejowego dba o to, by przewoźnicy kolejowi i zarządcy dworców przestrzegali prawa osób z niepełnosprawnościami. Ważna jest sama podróż, ale równie istotne jest również to, co dzieje się jeszcze przed jej rozpoczęciem. Wiąże się z tym prawo do informacji – kluczowe uprawnienie przysługujące pasażerom. Jego prawidłowa realizacja pozwala nie tylko bezproblemowo zorganizować podróży, ale również dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji – wyjaśnia Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Ranking ma zmotywować przedsiębiorstwa kolejowe, by także w kwestii dostępności swoich stron internetowych dążyli do perfekcji. Poprawa w tym zakresie bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia ogólnej dostępności transportu kolejowego dla osób z niepełnosprawnością oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się – ocenia Ignacy Góra.

Do najczęstszych błędów ujawnionych w toku badania eksperci zaliczyli m.in. brak tekstów alternatywnych (14 serwisów), brak etykiet (16), nieprawidłową strukturę nagłówków (14), zbyt słaby kontrast (10), niejednoznaczne linki (16), problemy z obsługą z poziomu klawiatury (14) czy błędy w kodzie HTML (14).

Szczegółowy raport można pobrać ze strony UTK. Do pobrania jest również wersja dokumentu w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Tegoroczny audyt dostępności stron internetowych podmiotów kolejowych nie jest pierwszym takim badaniem zleconym przez UTK. Analogiczne audyty przeprowadzono w latach: 2012, 2014 i 2015 r.

 

do góry