W systemie uruchomiono możliwość wczytania plików w formacie JSON wygenerowanych we wszystkich 8 formularzach. W artykule „Przygotowanie plików do migracji” przedstawiono zasady działania generatora plików.
Administrator podmiotu lub dodani przez niego użytkownicy w zakładce: „Migracja danych” -„Paczki”-„Dodaj paczkę” mogą samodzielnie dodać przygotowane pliki JSON. Po ich wczytaniu system sprawdzi poprawność przygotowanych danych.
Uwaga: jeśli wczytany plik zawiera błąd, to będzie to widoczne w liście dodanych do systemu paczek (na poziomie zakładki „Paczki”) w kolumnie „Czy poprawne?” Identyfikacja błędu oznacza konieczność wczytania poprawionego pliku.
Po wczytaniu i pozytywnej walidacji plików system umożliwi zatwierdzenie (podpisanie) przekazania danych. Aby je zatwierdzić należy wejść w zakładkę „Podpis” – wyświetli się lista poprawnie wysłanych plików. Możliwy jest wybór metody złożenia podpisu (przez Profil Zaufany, e-dowód lub kwalifikowany podpis elektroniczny). Ostatnim krokiem jest zatwierdzenie przesłania podpisanych plików. Jest to równoznaczne ze spełnieniem ustawowego obowiązku przekazania danych do Krajowego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe.
Przypominamy, że każdy administrator podmiotu może nadać dostęp do systemu kolejnym użytkownikom w ramach swojej organizacji.
W załączonym filmie instruktażowym pokazujemy, jak osoba pełniąca rolę administratora ośrodka szkolenia maszynistów i kandydatów na maszynistów tworzy w systemie profil dla kolejnego pracownika ośrodka oraz nadaje mu odpowiednie uprawnienia.
Aby uzyskać dostęp do funkcjonalności przydzielonych zgodnie z pełnioną funkcją w podmiocie obowiązanym należy z listy rozwijalnej w górnej części ekranu wybrać odpowiednia pozycję. Na załączonym filmie instruktażowym profil taki oznaczono nazwą „Ośrodek Szkolenia i Egzaminowania”.
Administrator podmiotu posiada dostęp do zakładki w bocznym menu „Narzędzia Administracyjne”, gdzie w sekcji „Bezpieczeństwo” wybiera opcję „Profile Użytkowników”, która uruchamia pełną listę użytkowników w podmiocie. Korzystając z przycisku „Dodaj profil użytkownika” uruchamiamy procedurę tworzenia nowego profilu, który po zasileniu danymi takimi jak nr PESEL, imię i nazwisko (oraz opcjonalnie: adres email i nr telefonu) pozwala na utworzenie dostępu dla kolejnych pracowników w organizacji. Oznacza to nadanie nowemu użytkownikowi uprawnień do działania w imieniu podmiotu. Administrator akceptuje nadanie uprawnień zaznaczając odpowiednie pole w wyświetlonym polu informacyjnym. System potwierdza ostatecznie utworzenie nowego profilu nadanie uprawnień komunikatem w prawej górnej części ekranu. Uwaga: aby nowy użytkownik mógł korzystać z systemu należy zaznaczyć pole „Aktywny” na samym dole formularza.
Aby nowy użytkownik mógł korzystać z systemu nowemu profilowi powinny zostać przypisane odpowiednie role. Administrator może samodzielnie stworzyć nowe role dostosowując ręcznie zestawy uprawnień do przeglądania lub edycji wybranych rejestrów (np. do przeglądania listy egzaminatorów i uzupełniania jej nowymi wpisami, wydawania świadectw maszynisty czy praw kierowania).
Z poziomu listy użytkowników w swojej organizacji administrator może wyszukać użytkownika i wejść w szczegóły jego profilu – uzyskuje wtedy wszystkie informacje zapisane na jego temat w systemie, w tym role, które zostały mu przydzielone. Z tego samego poziomu, wybierając opcję „Edytuj” może również modyfikować zarówno zakres uprawnień dla użytkownika jak i pozostałe jego dane.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” współfinansowany jest z Funduszy Europejskich ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otrzymał dofinansowanie w kwocie 40 897 072,39 zł.