Rzetelne przeprowadzanie procesu oceny i wyceny ryzyka przez podmioty rynku kolejowego powiązane jest z jakością zadań realizowanych przez jednostki inspekcyjne. Spotkanie miało zatem na celu wypracowanie jednolitych, najlepszych praktyk odnośnie standardu pracy jednostek inspekcyjnych działających na podstawie rozporządzenia 402/2013.
Rola jednostki inspekcyjnej w zakresie adekwatności zastosowanego procesu zarządzania ryzykiem jest bowiem bardzo istotna w kontekście bezpieczeństwa wprowadzonej zmiany do systemu kolei. Jednostka inspekcyjna nie może ograniczać się tylko do badania zgodności przeprowadzonej przez wnioskodawcę procedury oceny ryzyka określonej w rozporządzeniu 402/2013. Takie rozumienie roli jednostki inspekcyjnej jest niezgodne z rozporządzeniem 402/2013 i skutkuje w konsekwencji m.in. podwyższonym poziomem ryzyka czy brakiem zrozumienia znaczenia procesu zarządzania ryzkiem dla zapewnienia bezpieczeństwa.
Weryfikacja zgodności z procedurą (tj. kolejnymi krokami postępowania) wynikającą z rozporządzenia 402/2013 jest tylko jedynym z elementów badanych przez jednostkę inspekcyjną. Zwróciła na to uwagę również Agencja Kolejowa Unii Europejskiej, która we współpracy z zrzeszeniem europejskich jednostek inspekcyjnych, opracowała dokument: „Recommendation for Use nr 1 ASBO Cooperation”.
Zgodnie z tymi rekomendacjami, rola jednostki inspekcyjnej jest przeprowadzenie eksperckiej oceny (i potwierdzone konkretnymi dowodami) zdolności systemu podlegającego ocenie do spełnienia wymogów bezpieczeństwa. Kluczową kwestią w pracy jednostki inspekcyjnej jest analiza czy zmodyfikowany wyrób lub wprowadzany do obrotu pojazd kolejowy spełnia przyjęte wymogi techniczne oraz wymogi bezpieczeństwa. Wiąże się to z wydaniem opinii czy wyrób lub pojazd kolejowy może być bezpiecznie użytkowany i utrzymywany.
W związku z tym, Agencja w rekomendacji wskazała szczegółowe wytyczne co do tego, jak jednostka inspekcyjna powinna działać żeby zachować zgodność z rozporządzeniem 402/2013 i wysoką jakość ocen.
Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się, że jednostki inspekcyjne mają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa systemu kolei. Mając świadomość tej odpowiedzialności, przedstawiciele jednostek inspekcyjnych zobowiązali się do stosowania wytycznych zawartych w rekomendacji Recommendation for Use nr 1 ASBO Cooperation.
Prezes UTK w ramach działań i postępowań prowadzonych przez Urząd, będzie weryfikował czy wszystkie jednostki Asbo w jednakowy sposób stosują wymogi Recommendation for Use nr 1 ASBO Cooperation.