W jakich przypadkach?
W przypadku zmian wprowadzonych w trakcie prowadzenia działalności autoryzowanego zarządcy infrastruktury, powinieneś zaktualizować posiadaną autoryzację. Jeżeli chcesz zaktualizować posiadaną autoryzację bezpieczeństwa, powinieneś wystąpić o jej zmianę.
Kto?
Zarządca infrastruktury, który chce zaktualizować dane w posiadanej autoryzacji.
Co zrobić?
Jeśli jesteś zarządcą infrastruktury, a dane zawarte w Twojej autoryzacji bezpieczeństwa nie są aktualne, powinieneś złożyć wniosek o ich zmianę.
Co przygotować?
By skutecznie złożyć wniosek o aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa należy wypełnić następujący formularz wniosku i dołączyć wymienione w nim załączniki tj.:.
-
aktualną dokumentację systemu zarządzania bezpieczeństwem, spełniającą kryteria załącznika II do rozporządzenia 2018/762;
-
statut sieci kolejowej uwzględniający zmiany wprowadzone po jego przyjęciu;
-
obowiązujący regulamin sieci, określający zasady udostępniania zarządzanej infrastruktury oraz obiektów infrastruktury usługowej połączonych z siecią kolejową zarządcy (zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym);
-
listę kontrolną dotyczącą kryteriów zgodności z załącznikiem II do rozporządzenia 2018/762;
-
wykaz przepisów i regulacji wewnętrznych, ze wskazaniem obowiązujących przewoźnika kolejowego korzystającego z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez wnioskodawcę;
- potwierdzenie uiszczenia opłaty za złożenie wniosku o zmianę/aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa w wysokości 3 500 zł wniesionej na rachunek bankowy UTK;
- pełnomocnictwo, jeśli zostało udzielone;
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej z tytułu udzielenia pełnomocnictwa w wysokości 17 zł (od każdego udzielonego pełnomocnictwa) wniesionej do odpowiedniego organu podatkowego.
Formularz wniosku możesz wypełnić w formie elektronicznej lub pisemnej. Jednak weź pod uwagę, że forma elektroniczna jest bardziej czytelna dla nas i może ustrzec przed błędami.
Pamiętaj o tym, by złożone przez Ciebie dokumenty były właściwie podpisane. Jeżeli występujesz w imieniu spółki prawa handlowego, to pamiętaj o obowiązujących zasadach reprezentacji.
Dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące uzyskiwania autoryzacji są dostępne w Poradniku dla wnioskujących o uzyskanie autoryzacji bezpieczeństwa.
Gdzie?
Wniosek możesz złożyć osobiście w Centrali UTK (Urząd Transportu Kolejowego, Aleje. Jerozolimskie 134, 02–305 Warszawa) lub w jednym z Oddziałów Terenowych Urzędu (dokładne dane teleadresowe oddziałów terenowych znajdziesz na dole strony internetowej po kliknięciu w interesującą Cię jednostkę).
Wniosek możesz również wysłać wniosek pocztą lub za pośrednictwem ePUAP.
Ile zapłacisz?
Przy składaniu wniosku o zmianę autoryzacji należy wnieść opłatę w wysokości 3 500 zł (słownie: trzy i pół tysiąca złotych).
Opłatę należy wnieść w momencie składania wniosku, na rachunek bankowy Urzędu Transportu Kolejowego.
Opłaty za pełnomocnictwo
W przypadku złożenia dokumentu pełnomocnictwa wnieś opłatę skarbową na rachunek bankowy organu podatkowego, zgodnie z właściwością miejscową.
Ile będziesz czekał?
Na rozpatrzenie wniosku o aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa będziesz czekał do czterech miesięcy od dnia otrzymania kompletnego wniosku.
Pamiętaj, że każda sprawa ma charakter indywidualny i faktyczny czas jej rozpatrzenia może być inny niż ten wskazany powyżej.
Powiązane usługi
- Wydanie nowej autoryzacji bezpieczeństwa;
- Przedłużenie autoryzacji bezpieczeństwa;
- Uchylenie autoryzacji bezpieczeństwa.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/762 z dnia 8 marca 2018 r. ustanawiające wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 i (UE) nr 1169/2010;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2021 r. w sprawie autoryzacji bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.