Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące licencjonowania maszynistów. Wniosek o aktualizację licencji maszynisty należy złożyć, gdy:
- zmianie uległy dane zawarte na licencji maszynisty, co skutkuje wydaniem nowego blankietu. Dotyczy to zmiany wszystkich danych, jakie są umieszczone na blankiecie licencji maszynisty np.: zmiana ograniczeń zdrowotnych, zmiana nazwiska. Maszynista powinien złożyć wniosek o aktualizację licencji niezwłocznie. Po zmianie danych maszynista otrzyma nowy blankiet licencji. Opłata za prowadzenie sprawy dotyczącej aktualizacji danych zawartych w licencji maszynisty wynosi 100 zł (może być uiszczona zarówno przez maszynistę jak i podmiot działający w jego imieniu).
- zmianie uległy dane niezawarte na licencji maszynisty, a które są gromadzone w rejestrze licencji maszynistów. Dotyczy to zmiany:
- adresu zamieszkania (obowiązkowo),
- numeru telefonu (nieobowiązkowo),
- adresu poczty elektronicznej (nieobowiązkowo).
W takim przypadku prowadzenie sprawy o aktualizację licencji maszynisty jest bezpłatne.
Nie ma potrzeby aktualizowania danych dotyczących adresu zameldowania i dowodu osobistego (numer i seria).
Wniosek możesz złożyć za pomocą systemu teleinformatycznego z wykorzystaniem elektronicznej platformy usług publicznych lub przesłać w formie papierowej do siedziby UTK. Więcej informacji na temat aktualizacji licencji oraz wzór wniosku znajdziesz na stronie internetowej urzędu w zakładce „Usługi” – „Maszyniści”.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r. poz. 602, z późn. zm.)
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 listopada 2022 r. w sprawie licencji maszynisty (Dz.U. poz. 2574)
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2021 r. w sprawie opłat pobieranych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1358, z późn. zm.)