- Funkcjonowanie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem;
- Funkcjonowanie Systemu Zarządzania Utrzymaniem;
- Stan techniczny i proces utrzymania infrastruktury kolejowej i przyległych gruntów, w tym obiektów inżynieryjnych;
- Stan techniczny, proces utrzymania i klasyfikacji skrzyżowań linii kolejowych z drogami;
- Stan techniczny i proces utrzymania urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
- Stan techniczny i proces utrzymania sieci trakcyjnej;
- Funkcjonowanie ratownictwa technicznego zarządców infrastruktury;
- Stan techniczny i proces utrzymania urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru DSAT;
- Prowadzenie ruchu kolejowego;
- Bezpieczeństwo prowadzenia prac inwestycyjnych;
- Bezpieczeństwo eksploatacji bocznic kolejowych;
- Przygotowanie i realizacja procesu przewozowego, w tym przygotowanie pociągów do jazdy;
- Stan techniczny i proces utrzymania pojazdów kolejowych;
- Proces przewozu koleją towarów niebezpiecznych;
- Spełnienie warunków wydania świadectwa bezpieczeństwa przez przewoźników kolejowych zwolnionych z obowiązku posiadania certyfikatów;
- Spełnienie warunków wydania świadectwa bezpieczeństwa przez zarządców kolejowych zwolnionych z obowiązku posiadania autoryzacji;
- Kwalifikacje pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;
- Czas pracy maszynistów, w tym składanie i przekazywanie do Prezesa UTK oświadczeń maszynistów;
- Wyroby stosowane w kolejnictwie - składniki interoperacyjności;
- Podsystemy strukturalne dopuszczone do eksploatacji;
- Funkcjonowanie jednostek notyfikowanych;
- Wyroby dopuszczone na podstawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu;
- Weryfikacja działalności producenta wyrobów stosowanych w kolejnictwie;
- Postępowania prowadzone przez komisje kolejowe.
Powyższe obszary zostały określone w oparciu o przeprowadzone analizy, które objęły m.in. wyniki prowadzonych działań nadzorczych, ze szczególnym uwzględnieniem wartości wskaźnika nieprawidłowości w roku 2018 oraz jego zmiany w stosunku do roku 2017, a także weryfikację przyczyn zaistniałych zdarzeń w ruchu kolejowy w roku 2018 w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponadto pod uwagę wzięto zakres skarg i zgłoszeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wydane decyzje administracyjne.