Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

UZYSKANIE CERTYFIKATU ECM PRZEZ PODMIOTY NIEPOSIADAJĄCE CERTYFIKATU LUB AUTORYZACJI BEZPIECZEŃSTWA WYDANYCH PRZED 31 MAJA 2012.

05.06.2013

Urząd Transportu Kolejowego informuje, że zgodnie z rozporządzeniem Komisji nr 445/2011, w dniu 31 maja br. minął termin dla uzyskania certyfikatu ECM przez podmioty odpowiedzialne za utrzymanie, które nie są jednocześnie przewoźnikami kolejowymi lub zarządcami infrastruktury tj. nie posiadają certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji bezpieczeństwa, wydanych przed dniem 31 maja 2012 r.

Jednocześnie w dniu 31 maja br. minął termin ważności tzw. deklaracji własnych, złożonych przez wyżej wymienione podmioty.

W związku z powyższym, występuje zagrożenie, że część wagonów towarowych począwszy od dnia 1 czerwca br. nie będzie spełniała wymogu prawnego dotyczącego posiadania przypisanego, certyfikowanego podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie (ECM). W efekcie prowadzić to może do istotnych utrudnień w eksploatacji tych wagonów w warunkach krajowych i zagranicznych, a w skrajnych przypadkach do wycofania tych wagonów z rejestru i całkowitego uniemożliwienia ich eksploatacji na sieci kolejowej.

W celu uniknięcia wskazanych powyżej negatywnych skutków, Urząd Transportu Kolejowego zaleca podjęcie niezwłocznych działań, ukierunkowanych na osiągnięcie pełnej zgodności z wymaganiami przepisów prawa.

Podstawowym warunkiem uzyskania certyfikatu ECM jest opracowanie i przedłożenie Prezesowi UTK systemu zarządzania utrzymaniem (MMS), spełniającego kryteria wymienione w załączniku nr III do rozporządzenia Komisji nr 445/2011 oraz uzyskanie potwierdzenia jego praktycznego wdrożenia w trakcie audytu przeprowadzonego przez Urząd Transportu Kolejowego.

Alternatywą dla samodzielnego uzyskania certyfikatu ECM, jest przeprowadzenie formalnej zmiany podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie konkretnych wagonów oraz notyfikacja tej zmiany w Krajowym Rejestrze Pojazdów Kolejowych. Obowiązujące przepisy prawne nie narzucają, bowiem obowiązku pełnienia funkcji ECM przez konkretny podmiot, a precyzują jedynie, że każdy wagon towarowy musi mieć przypisany podmiot odpowiedzialny za utrzymanie.

Jednocześnie UTK przypomina, że zgodnie z art.17 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, przedsiębiorstwa kolejowe oraz zarządcy infrastruktury są odpowiedzialni za bezpieczne funkcjonowanie systemu kolei oraz wdrażanie niezbędnych środków kontroli ryzyka.

do góry