Urząd Transportu Kolejowego przygotował analizę obejmującą grupy towarowe w transporcie kolejowym w latach 2015-2017. Po latach spadków i stagnacji na rynku kolejowych przewozów towarowych w 2017 r. wzrosły podstawowe parametry określające ten rynek – masa towarów zwiększyła się o 7,9%, a praca przewozowa – o 8,3%.
W opracowaniu przedstawiono analizę znaczenia poszczególnych grup towarów w przewozach ładunków z wykorzystaniem transportu kolejowego. Zaprezentowane dane pozwalają odpowiedzieć na pytanie, czy wzrosty dotyczyły wszystkich rodzajów towarów czy też zmianie uległa ich struktura. Od lat w Polsce podstawową grupą towarów w transporcie kolejowym są towary masowe takie, jak węgiel, ropa, gaz, rudy żelaza, kruszywo itp. Coraz większe znaczenie mają przewozy ładunków w składach rozproszonych, kontenerach czy pociągach złożonych z różnego typu wagonów. – Cieszyć mogą wzrosty w transporcie towarów koleją. Nadal niepokojącym zjawiskiem jest to, że maleje udział kolei w transporcie ogółem. Dlatego tak ważne jest by rozwijać i wspierać transport intermodalny z udziałem kolei. W krajach takich jak Austria , Szwajcaria, Niemcy czy Francja 30-40 % stanowią przewozy intermodalne. Powinniśmy dążyć do zwiększenia wolumenu tej grupy w Polsce. W minionym i w tym roku statystyki są tu optymistyczne – podkreśla Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Pod względem masy przewiezionych towarów i wykonanej pracy przewozowej Polska jest na drugim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. W krajach europejskich, oprócz transportu towarów mieszanych czy w kontenerach kolej jest częściej wykorzystywana do przewozu produktów rolnictwa, spożywczych, surowców wtórnych czy środków transportowych. W przypadku Szwajcarii kolej jest powszechnie wykorzystywana w realizacji usług pocztowych.
Analizę Grupy towarowe w transporcie kolejowym można pobrać ze strony UTK.