Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego skontrolowali stan techniczny infrastruktury kolejowej i urządzeń sterowania ruchem na linii nr 114 Trzebinia – Trzebinie Siersza oraz na stacji Oświęcim.
W trakcie kontroli stwierdzono naruszenie przepisów przez zarządcę infrastruktury, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, które polegało m.in. na:
- niewykonywaniu obchodów torów z wymaganą z częstotliwością oraz objazdu linii kolejowej z udziałem toromistrza,
- eksploatowaniu toru z przekroczoną dopuszczalną wichrowatością, przechyleniem i poszerzeniem,
- eksploatowaniu zelektryfikowanych torów klasycznych przy braku łączników szynowych, braku podbicia i odwodnienia (szczególnie na stykach szyn), zanieczyszczonej podsypce (błoto), złym przytwierdzeniu szyn do podkładów, braku śrub i wkrętów,
- eksploatowaniu podkładów, rozjazdów, podrozjazdnic i płyt przejazdowych w złym stanie technicznym,
- eksploatowaniu części urządzeń srk bez wykonywania przeglądów i konserwacji zgodnie z wymogami instrukcji,
- długotrwałej niesprawności odcinków izolowanych, co skutkowało prowadzeniem ruchu kolejowego przy użyciu sygnałów zastępczych.
Nieprawidłowości naruszają ustawę o transporcie kolejowym oraz wewnętrzne przepisy zarządcy, w tym dotyczące systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Spółka PKP PLK została zobligowana do natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Działania UTK zmierzają do podniesienia jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK i zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Przyczyniają się również do poszerzania wiedzy uczestników rynku kolejowego na temat obowiązków zarządców infrastruktury.
Zły stan techniczny podkładów, brak przytwierdzenia szyn, brak wkrętów i łączników
Wyłuszczenie główki szyny
Zły stan toru i podsypki
Stacja Trzebinia Siersza: brak odwodnienia oraz łączników szynowych i śruby stopowej
Stacja Trzebinia Siersza: nieprzepisowy luz na styku
Stacja Trzebinia: zły stan przytwierdzenia do podrozjazdnic, luźne wkręty, ślady przemieszczania się podkładek po podrozjazdnicach