Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) przeprowadził kontrolę zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) w zakresie nadzoru nad stanem technicznym i bezpieczeństwem ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych. Kontrolą objęto przejazdy kategorii B, zlokalizowane na linii kolejowej nr 68 Lublin – Przeworsk.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- niewłaściwej organizacji ruchu pojazdów drogowych w rejonie przejazdu – brak dostosowania istniejącej organizacji ruchu do ustalonej komisyjnie kategorii tego przejazdu,
- niezgodności danych zawartych w sporządzonych metrykach przejazdów ze stanem faktycznym, np. w zakresie warunków widoczności oraz oznakowania od strony drogi i torów,
- nieprawidłowościach w zakresie posiadanej przez zarządcę dokumentacji dotyczącej obsługi eksploatacyjnej i technicznej urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej,
- nieczytelności znaków hektometrowych,
- brakach w wygrodzeniu przejazdu,
- braku dostatecznej widoczności na przejazdach.
Wyszczególnione powyżej nieprawidłowości stanowią naruszenie przepisów:
- ustawy o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- przepisów wewnętrznych zarządcy:
- instrukcji o sporządzaniu regulaminów technicznych Ir-3 (R-9),
- instrukcji o zasadach eksploatacji i prowadzenia robót w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym Ie-5 (E-11),
- instrukcji konserwacji, przeglądów oraz napraw bieżących urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-12 (E-24),
- warunków technicznych utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1 (D-1).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- Prezes UTK nakazał dokonanie analizy ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich występowania – natychmiastowe ich usunięcie,
- Prezes UTK nakazał podjęcie działań, przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
Cel działań:
- podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach.