Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), podczas dokonanych czynności kontrolnych dotyczących prac komisji egzaminacyjnych stwierdzających kwalifikacje pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu (PKP PLK), przepisów w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- przeprowadzeniu egzaminu kwalifikacyjnego i egzaminu weryfikacyjnego, których zakres w części praktycznej był niezgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra,
- przeprowadzeniu przez komisję egzaminacyjną części praktycznej egzaminu przed wyznaczonym terminem egzaminu kwalifikacyjnego i weryfikacyjnego,
- braku powiadomienia dyrektora właściwego oddziału terenowego Urzędu Transportu Kolejowego o terminie i miejscu przeprowadzenia egzaminu,
- niesporządzaniu protokołu z egzaminu praktycznego,
- brakach formalnych w procesie prac komisji egzaminacyjnych.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego, prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych oraz pojazdów kolejowych metra,
- przepisy i dokumenty wewnętrzne PKP PLK: SMS (Safety Management System - System Zarządzania Bezpieczeństwem).
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe zweryfikowanie ważności wszystkich przeprowadzonych egzaminów, w celu zapewnienia posiadania przez pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego odpowiednich, wymaganych prawem kwalifikacji.
- Prezes UTK nakazał zarządcy podjęcie odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników mogących nie spełniać wymagań kwalifikacyjnych,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.