Nawigacja

Aktualności

Zasady przewożenia baterii sodowo-jonowych

15.04.2024

W Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury ukazało się obwieszczenie w sprawie wejścia w życie Wielostronnej umowy specjalnej RID 2/2023. Umowa została zawarta na podstawie Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID). Obowiązuje do 30 czerwca 2025 r.

Umowa RID 2/2023 reguluje zasady przewozu baterii sodowo-jonowych. Mogą być przewożone jako:

  • UN 3551 baterie sodowo-jonowe (akumulatory sodowo-jonowe) z elektrolitem organicznym,
  • UN 3552 baterie sodowo-jonowe (akumulatory sodowo-jonowe) z elektrolitem organicznym w urządzeniach lub zapakowane z urządzeniami.

Klasa, kod klasyfikacyjny i przepisy szczególne

Baterie i akumulatory sklasyfikowane w Tabeli A przynależą do klasy 9 oraz kodu klasyfikacyjnego M4. Umowa specjalna RID 2/2023 wprowadza wymóg stosowania przepisów szczególnych 188, 230, 310, 348, 376, 377, 636, 667 i 670 z 3.3.1 RID, przy czym wyrazy „litowo-jonowe” zastępuje się wyrazami „sodowo-jonowe”.

Znakowanie nalepkami

Znakowanie nalepkami ostrzegawczymi określa pkt 5.2.2 RID. Nalepka musi być  zgodna ze wzorem 9A. W przypadku zastosowania przepisu szczególnego 188 opakowania opatruje się znakiem baterii litowej – zgodnie z rysunkiem 5.2.1.9.2 RID. Oznakowanie nie musi zawierać numeru UN.

Pakowanie i dokument przewozowy

Do pakowania baterii sodowo-jonowych należy stosować instrukcje P903, P908, P909, P910, P911, LP903, LP904, LP905 i LP906 z 4.1.4.1 RID. Dokument przewozowy musi zawierać adnotację „Przewóz zgodnie z wielostronną umową specjalną RID 2/2023”.

Umowa zobowiązuje uczestników przewozu towarów niebezpiecznych do przestrzegania pozostałych odpowiednich przepisów RID. Przewóz towarów niebezpiecznych koleją reguluje „Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych” (regulamin RID). RID jest załącznikiem C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF). Takie przewozy muszą się odbywać również zgodnie z „Przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych do Umowy o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej” (SMGS).

Obowiązek stosowania regulaminu RID wynika z dyrektywy 2008/68/WE, która została wprowadzona do polskiego porządku prawnego przez ustawę o przewozie towarów niebezpiecznych.

Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z tekstem Wielostronnej umowy specjalnej RID 2/2023 dostępne jest na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

do góry