W 2018 r. w pierwszej trójce dworców znajdowały się Wrocław Główny, Poznań Główny i Warszawa Śródmieście. To, jak często pociągi zatrzymują się na danej stacji, zależy od wielu czynników: liczby mieszkańców, położenia na szlakach kolejowych, dogodności komunikacji czy przesiadek do stacji węzłowych. Dodatkowo istotne jest, czy dostępne są wyłącznie pociągi regionalne, czy też jest możliwość skorzystania z połączeń dalekobieżnych.
|
średnia dobowa wymiana pasażerska (tys.) |
średnia liczba pociągów na godzinę |
średnia liczba wymiany pasażerskiej na jedno zatrzymanie |
---|---|---|---|
Poznań Główny |
62,0 |
15,7 |
164 |
Wrocław Główny |
57,7 |
16,7 |
144 |
Warszawa Centralna |
45,1 |
13,7 |
137 |
Warszawa Śródmieście |
44,5 |
20,3 |
91 |
Katowice |
43,0 |
15,0 |
119 |
Warszawa Wschodnia |
42,6 |
34,5 |
52 |
Kraków Główny |
42,3 |
10,2 |
173 |
Warszawa Zachodnia |
37,6 |
37,3 |
42 |
Gdynia Główna |
30,3 |
18,7 |
67 |
Gdańsk Wrzeszcz |
24,1 |
18,3 |
55 |
Miastem, w którym występuje największa wymiana pasażerska jest Warszawa. W 2019 r. wyniosła ona 119 mln pasażerów. Jest to nieomal 18% wymiany pasażerskiej w Polsce w całym roku. Warto pamiętać, że w stolicy funkcjonują 52 dworce: od Warszawy Centralnej z wymianą ponad 45 tysięcy osób dziennie do przystanków na linii obwodowej z wymianą w przedziale między 50 a 99 osób na dobę. Dlatego średnio na każde zatrzymanie pociągu na stacji w Warszawie przypadało ponad 33 wsiadających/wysiadających. Liczby te pokazują, jak daleko rozwinięta jest sieć kolejowa w Warszawie w porównaniu do innych miast wojewódzkich.
Po raz pierwszy raport zawiera zestawienie danych o wymianie pasażerskiej z liczbą mieszkańców poszczególnych miejscowości. Do tego celu wykorzystane zostały informacje podawane przez Główny Urząd Statystyczny – powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2019 r. Opracowanie UTK zawiera analizę największych ośrodków wymiany pasażerskiej w każdym z 16 województw. Przedstawiono również informacje o funkcjonowaniu kolei w obszarze całego województwa. W publikacji zaprezentowano dane, ile razy średnio w ciągu roku ze stacji pasażerskiej korzysta statystyczny mieszkaniec danej gminy. Dane te umożliwiają ich wykorzystanie przez władze samorządowe, zarządców infrastruktury, przedsiębiorców czy miłośników kolei.
W 2019 r. kolej w Polsce przewiozła 335,9 mln pasażerów. Wymiana pasażerska kształtowała się na poziomie ok. dwukrotnie wyższym – z tego względu, że każdy pasażer liczony jest podwójnie – raz, kiedy wsiada do pociągu, drugi raz, kiedy z niego wysiada. Dane o wymianie pasażerskiej czyli o liczbie osób, które wsiadają i wysiadają na poszczególnych stacjach są zbierane od przewoźników. Pochodzą one z systemów sprzedaży biletów, danych szacunkowych uzyskanych w oparciu o badania ankietowe dotyczące podróży oraz przypisania pasażerów do wybranych stacji na podstawie udziałów biletów relacyjnych. Tylko w niewielkim stopniu dane o wymianie pasażerskiej pochodzą z liczników pasażerów w pociągach. Pomimo ich instalowania w coraz większej liczbie pojazdów przewoźników pasażerskich (w 100% w pojazdach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz warszawskiej SKM) nie pozwalają one na określenie całkowitej wymiany pasażerskiej i są najczęściej traktowane jako pomocnicze.
Analiza "Wymiana pasażerska w 2019 r." znajduje się w dziale Opracowania Urzędu Transportu Kolejowego.