Autoryzacja bezpieczeństwa stanowi dokument potwierdzający ustanowienie przez zarządcę infrastruktury systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań niezbędnych do bezpiecznego projektowania, eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1) ustawy o transporcie kolejowym, autoryzacja bezpieczeństwa uprawnia zarządcę infrastruktury do zarządzania i eksploatowania określonej infrastruktury kolejowej.
W odróżnieniu od certyfikatu bezpieczeństwa autoryzacja jest wydawana jako jednolity dokument, bez podziału na dwie odrębne części. W autoryzacji umieszczane są informacje dotyczące m.in. wielkości i rodzaju zarządzanej infrastruktury kolejowej oraz zarządzanych linii kolejowych. Wzór autoryzacji bezpieczeństwa oraz wzór wniosku o wydanie autoryzacji bezpieczeństwa określony został w zarządzeniu Prezesa UTK nr 3/2014 z dnia 18 marca 2014 r.
Prezes UTK wydaje autoryzację bezpieczeństwa na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej na okres 5 lat i na wniosek zarządcy infrastruktury przedłuża jej ważność co 5 lat. W ramach procedury wydawania autoryzacji bezpieczeństwa weryfikacji podlega spełnienie przez przedłożony system zarządzania bezpieczeństwem kryteriów okreslonych w załączniku II do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1169/2010.
Zgodnie z art. 18c ustawy o transporcie kolejowym Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wniosków o wydanie autoryzacji bezpieczeństwa w terminie 3 miesięcy od daty ich złożenia, o ile w procesie oceny nie zostaną ujawnione braki wymagające złożenia dodatkowych wyjaśnień.
Należy również zaznaczyć, że w przypadku dokonania zmian w infrastrukturze kolejowej, sygnalizacji, w zasilaniu w energię lub w zasadach eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej, zarządca infrastruktury zobowiązany jest do bezzwłocznego zawiadomienia o tym fakcie Prezesa UTK. Istotne zmiany dotyczące zarządzanej infrastruktury wymagają zmiany autoryzacji bezpieczeństwa w całości lub w części.
Prezes UTK może również wezwać do przeprowadzenia zmiany autoryzacji bezpieczeństwa po każdej zmianie krajowych i międzynarodowych przepisów właściwych w obszarze bezpieczeństwa sektora kolejowego. W uzasadnionych przypadkach Prezes UTK może również cofnąć autoryzację bezpieczeństwa.
Dokumenty wymagane dla uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa:
Lp. | Nazwa dokumentu | Plik Word | Plik PDF |
---|---|---|---|
1. | Wniosek o wydanie autoryzacji bezpieczeństwa | ||
2. |
Dokumentacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem
|
||
3. | Informacje liczbowe o posiadanej infrastrukturze | ||
4. | Wypełniona lista kontrolna dotycząca kryteriów zgodności z załącznikiem II do rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1169/2010 | ||
5. | Polisa ubezpieczeniowa lub certyfikat ubezpieczeniowy stwierdzający ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za szkody związane z eksploatacją pojazdów kolejowych, przewozem osób i rzeczy oraz w stosunku do osób trzecich | ||
6. | Wykaz uzyskanych świadectw dopuszczenia do eksploatacji typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz certyfikatów zgodności składników interoperacyjności | ||
7. | Wykaz stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego | ||
8. |
Pełnomocnictwo i dowód opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
|
Lista wydanych autoryzacji bezpieczeństwa:
Informacja o dotychczas wydanych autoryzacjach bezpieczeństwa dostępna jest tutaj.