Projekt cennika stawek przygotowuje zarządca infrastruktury kolejowej o szerokości torów1435 mm. Obowiązek przygotowania projektu cennika nie dotyczy:
- zarządców linii kolejowej o szerokości torów innej niż 1435 mm,
- przeznaczonej do użytku właściciela w celu wykonywania przewozów rzeczy wyłącznie dla własnych potrzeb,
- przeznaczonej wyłącznie do przewozów osób wykonywanych przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom.
Co określa się w projekcie cennika?
projekt cennika określa:
- opłatę za obsługę wniosku o przydzielenie zdolności przepustowej,
- sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej na podstawie stawek cząstkowych i współczynników korygujących wraz z określeniem ich wartości,
- sposób ustalania stawki jednostkowej opłaty manewrowej,
- sposób ustalania opłat rezerwacyjnych,
- sposób ustalania opłat za postój pojazdów kolejowych,
- opłaty za określone w regulaminie sieci usługi wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy o transporcie kolejowym, które zarządca będzie wykonywał na żądanie przewoźnika zgłoszone we wniosku albo sposób ich ustalania.
W jakim zakresie cennik jest zatwierdzany przez Prezesa UTK?
- cennik jest zatwierdzany w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej.
Jakie opłaty może pobierać zarządca od przewoźnika za usługi wykonywane w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kolejowej?
- opłatę podstawową – związaną ze zrealizowanymi przejazdami pociągu,
- opłatę manewrową – związaną ze zrealizowanymi manewrami.
W jaki sposób wyliczana jest opłata podstawowa?
- opłata podstawowa jest obliczana jako iloczyn przebiegu pociągów i stawki jednostkowej określanej dla przejazdu jednego pociągu na odległość jednego kilometra. Stawki jednostkowe opłaty podstawowej ustalana jest po kosztach bezpośrednich, jakie zarządca ponosi jako rezultat przejazdu pociągu. W celu odzyskania całości ponoszonych kosztów zarządca może, jeżeli wykaże, że kondycja rynku to umożliwia, dokonać podwyżki stawek.
W jaki sposób wyliczana jest opłata manewrowa?
- Przy ustalaniu wysokości stawki jednostkowej opłaty manewrowej należy uwzględnić koszty bezpośrednie jakie zarządca poniesie jako rezultat wykonywania manewrów.
W jakim terminie należy przedstawić cennik do zatwierdzenia Prezesowi UTK?
- cennik w części podlegającej zatwierdzeniu należy przygotować i przedłożyć Prezesowi UTK najpóźniej w marcu (9 miesięcy przed rozpoczęciem okresu obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów, które ma miejsce w drugą sobotę grudnia),
- wyjątek: projekt cennika na rozkład jazdy pociągów 2017/2018 należy przedłożyć do zatwierdzenia Prezesowi UTK nie później niż do 10 kwietnia 2017 roku,
- w każdym przypadku należy umieścić go w regulaminie sieci.
Gdzie złożyć wniosek?
- osobiście w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego,
- wysłać wniosek pocztą na adres Urzędu Transportu Kolejowego,
- wysłać elektronicznie – poprzez platformę ePUAP.
Ile zapłacisz?
- złożenie wniosku wiąże się z obowiązkiem zapłacenia opłaty skarbowej w wysokości 10 złotych. Zrób przelew na rachunek bankowy.
- jeśli działasz przez pełnomocnika lub dokument podpisuje prokurent, będziesz musiał zapłacić 17 zł. Zrób przelew na rachunek bankowy.
Ile będziesz czekał?
- otrzymasz decyzję w ciągu 90 dni od dnia otrzymania przez Prezesa UTK projektu cennika,
- jeżeli w tym terminie decyzja nie zostanie wydana oznacza to, że cennik został zatwierdzony (zgoda milcząca).
Jaką decyzję może wydać Prezes UTK?
Prezes UTK może:
- zatwierdzić projekt cennika stawek jednostkowych w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej albo
- odmówić jego zatwierdzenia jeśli uzna, że jest on niezgodny z obowiązującymi przepisami.
Jakie działania musisz podjąć po zatwierdzeniu projektu cennika?
w ciągu 7 dni od:
- dnia doręczenia decyzji zatwierdzającej projekt cennika,
- upływu terminu, w którym decyzja powinna zostać podjęta (zgoda milcząca),
powinieneś zaktualizować regulamin sieci w zakresie cennika.
Jakie działania musisz podjąć jeśli projekt cennika nie zostanie zatwierdzony?
jeśli projekt stawek nie zostanie zatwierdzony możesz podjąć decyzję o:
- stosowaniu na kolejny okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów cennika obowiązującego w poprzednim rocznym rozkładzie jazdy pociągów albo
- opracowaniu nowego projektu cennika i ponownym przedstawieniu go do zatwierdzenia.
Jakie działania musisz podjąć jeśli zdecydujesz się nadal stosować poprzedni cennik?
- musisz poinformować Prezesa UTK o swojej decyzji w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji o odmowie zatwierdzenia cennika oraz zaktualizować regulamin sieci w zakresie cennika.
Jakie działania musisz podjąć jeśli po otrzymaniu decyzji o odmowie zatwierdzenia cennika i zdecydujesz się złożyć wniosek wraz z projektem nowego cennika?
- musisz przedstawić Prezesowi UTK poprawiony projekt cennika w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji o odmowie zatwierdzenia cennika oraz zaktualizować regulamin sieci w zakresie projektu cennika.
Co się stanie jeśli Prezes UTK zatwierdzi poprawionego cennika w terminie późniejszym niż 30 dni przed rozpoczęciem obowiązywania rocznego rozkładu jazdy?
- zatwierdzony cennik wchodzi w życie 30 dni od dnia, w którym decyzja została podjęta,
- do dnia wejścia w życie nowego cennika nadal obowiązuje cennik poprzedni.
Jak długo ważna jest decyzja zatwierdzająca projekt stawek?
- cennik ustalany jest na okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów.
Czy można podjąć decyzje o rezygnacji z opracowania projektu cennika w całości albo w części i co w takiej sytuacji należy zrobić?
- możesz podjąć decyzję o rezygnacji z opracowania projektu cennika albo jego części, i stosowaniu na kolejny okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów odpowiadającej mu części cennika obowiązującego w poprzednim rocznym rozkładzie jazdy pociągów,
- musisz poinformować Prezesa UTK o swojej decyzji oraz zaktualizować regulamin sieci w zakresie cennika.
Czy można wyłączyć się z obowiązku stosowania procedury?
można, jeżeli podejmiesz decyzję o niestosowaniu przepisów art. 29-35 ustawy o transporcie kolejowym oraz powiadomisz Prezesa UTK o tym oraz gdy:
- sieć kolejowa jest przeznaczona wyłącznie do prowadzenia przewozów wojewódzkich lub lokalnych,
- infrastruktura kolejowa stanowi element obiektu infrastruktury usługowej,
- infrastruktura kolejowa została uznana za lokalną infrastrukturę kolejową, która nie ma żadnego strategicznego znaczenia dla funkcjonowania rynku kolejowego w decyzji wydanej przez Komisję Europejską.
Rozporządzenie
- wydane zostanie rozporządzenie wykonawcze określające sposób ustalania opłat o których mowa w art. 33 ustawy oraz sposób podwyższania opłaty podstawowej.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 1727 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 1923),
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego obszaru kolejowego (wersja przekształcona, Dz. U. UE L 343/32),
- Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2015/909 z 12 czerwca 2015 r. w sprawie zasad obliczania kosztów, które są ponoszone bezpośrednio jako rezultat przejazdu pociągu (Dz. U. UE L 148/17),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 23, z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1827,
- Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r., nr 187, poz. 1330).