W jakich przypadkach?
Jeśli zaprzestałeś pełnić funkcję przewoźnika kolejowego, zwolnionego z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i posiadasz świadectwo bezpieczeństwa powinieneś wygasić posiadany przez Ciebie dokument.
Wygaszenie jest również niezbędne w przypadku, gdy inny przedsiębiorca przejmie funkcję przewoźnika wykonującego przewozy kolejowe po infrastrukturze kolejowej pozostającej poza siecią kolejową
Kto?
Przewoźnik kolejowy, zwolniony z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa, który zaprzestał pełnić funkcję przewoźnika.
Pamiętaj, że z wnioskiem o wygaszenie świadectwa bezpieczeństwa dla przewoźnika może wystąpić wyłącznie przewoźnik posiadający świadectwo bezpieczeństwa.
Wygaszenie świadectwa bezpieczeństwa jest możliwe także z urzędu. Wówczas wystarczy informacja, przesłana przez np. nowego przewoźnika. Wówczas Prezes UTK rozpoczyna z urzędu postępowanie w sprawie wygaszenia świadectwa bezpieczeństwa wydanego na rzecz poprzedniego przewoźnika.
Co zrobić?
Jeśli jesteś nowym przewoźnikiem kolejowym, zwolnionym z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa i posiadasz wiedzę na temat świadectwa wydanego na rzecz poprzedniego przewoźnika, poinformuj Prezesa UTK o tym fakcie. Jeżeli zaprzestałeś pełnienia funkcji przewoźnika, bądź z innych przyczyn nie jesteś już przewoźnikiem, złóż wniosek o wygaszenie decyzji wydającej świadectwo bezpieczeństwa.
Co przygotować?
By skutecznie złożyć wniosek o wygaszenie świadectwa bezpieczeństwa, powinieneś:
- złożyć wniosek o wygaszenie świadectwa bezpieczeństwa wraz z krótkim uzasadnieniem
- poinformuj zwykłym pismem Prezesa UTK o zaprzestaniu przez inny podmiot pełnienia funkcji przewoźnika.
Pamiętaj o tym, by złożone przez Ciebie dokumenty były właściwie podpisane, przez ustanowionego w sprawie pełnomocnika, którego pełnomocnictwo zostanie złożone wraz z wnioskiem, lub przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu zgodnie np. z Krajowym Rejestrem Sądowym.
Gdzie?
Wniosek możesz złożyć osobiście, od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15, w siedzibie Centrali UTK (Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02 – 305 Warszawa) lub jednego z Oddziałów Terenowych UTK. Możesz również wysłać wniosek drogą pocztową.
Dokładne dane teleadresowe Oddziałów Terenowych znajdziesz na dole strony internetowej po kliknięciu w interesującą Cię jednostkę.
Ile zapłacisz?
W przypadku składania wniosku przez podmiot na rzecz którego wydano świadectwo bezpieczeństwa, zapłać 10 zł z tytułu wydania decyzji administracyjnej do Centrum Obsługi Podatnika Miasta Stołecznego Warszawy na rachunek bankowy organu podatkowego.
Jeśli w sprawie o wygaszenie świadectwa ustanowiłeś pełnomocnika, to powinieneś pamiętać o złożeniu:
- dokumentu pełnomocnictwa;
- dowodu uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł od udzielonego pełnomocnictwa.
W przypadku złożenia dokumentu pełnomocnictwa wnieś opłatę skarbową na rachunek bankowy organu podatkowego, zgodnie z właściwością miejscową.
Ile będziesz czekać?
Na rozpatrzenie wniosku o wygaszenie świadectwa bezpieczeństwa będziesz czekał około 3 miesięcy. Powinieneś jednakże pamiętać, że każda sprawa ma charakter indywidualny i faktyczny czas jej rozpatrzenia może wymagać dłuższego czasu niż wskazany powyżej.
Powiązane usługi
Wydanie świadectwa bezpieczeństwa;
Przedłużenie świadectwa bezpieczeństwa;
Zmiana świadectwa bezpieczeństwa;
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 1727 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1827);
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. z 2007 r., Nr 187, poz. 1330);
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23, z późn. zm.).