Aktualności dla przewoźników
-
W jakiej formie złożyć wniosek o dostęp do maszynista.gov.pl dla administratora?
Do 3 stycznia 2023 r. ośrodki szkolenia, przewoźnicy, zarządcy infrastruktury, podmioty wydające prawa kierowania oraz ośrodki medycyny pracy powinny przekazać wszystkie niezbędne dane do Krajowego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe. Ostateczna forma przekazania danych została określona w Komunikacie nr 3 Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 21 listopada 2022 r.
06.12.2022 -
Rusza Krajowy Rejestr Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe
Ośrodki szkolenia, przewoźnicy, zarządcy infrastruktury, podmioty wydające prawa kierowania oraz ośrodki medycyny pracy do 3 stycznia 2023 r. powinny przekazać wszystkie niezbędne dane do Krajowego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe. Forma przekazania danych została określona w Komunikacie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 24 czerwca 2022 r.
29.11.2022 -
Nowe decyzje w sprawie otwartego dostępu
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał osiem nowych decyzji w sprawie otwartego dostępu: jedną dla Kolei Małopolskich, pięć dla przewoźnika RegioJet oraz dwie dla przewoźników Leo Express s.r.o. i Leo Express Global a.s. Decyzje umożliwiają uruchomienie pociągów na trasach: Kraków – Częstochowa, Przemyśl – Medyka, Praga - Gdańsk, Praga - Kraków oraz Kraków - Warszawa. Przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej wymagają do uruchomienia kolejowych połączeń komercyjnych decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
29.07.2022 -
Jak skutecznie przeprowadzić testy kompatybilności ETCS. Wskazówki dla przewoźników
Brak przeprowadzenia testów kompatybilności pokładowych systemów ETCS z urządzeniami przytorowymi uniemożliwi korzystanie z taboru na danych trasach. Przewoźnicy mają czas na przeprowadzenie testów ESC do 10 grudnia 2022 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przedstawia 4 kroki, które pomogą przewoźnikom przeprowadzić testy.
18.07.2022 -
Doposażenie pojazdów trakcyjnych w ETCS– kiedy się opłaca
W ocenie przewoźników kolejowych doposażenia w ETCS lokomotyw elektrycznych może być opłacalne przy maksymalnym wieku pojazdu 26 lat w przewozach pasażerskich i 35 lat w przewozach towarowych. W przypadku lokomotyw spalinowych wskazany próg opłacalności modernizacji to odpowiednio średnio 40 i 33 lata.
04.07.2022 -
Rozpoczynamy VI edycję konkursu Kultura Bezpieczeństwa i przyjmowanie zgłoszeń do IV wydania Magazynu Kultury Bezpieczeństwa
Już po raz 6. sygnatariusze Deklaracji Kultury Bezpieczeństwa mogą zaprezentować w konkursie swoje rozwiązania i pomysły, które wpływają na poprawę poziomu bezpieczeństwa. Zgłoszenia mogą dotyczyć zarówno rozwiązań już wdrożonych, jak i pomysłów w fazie planowania. UTK rozpoczyna także przyjmowanie artykułów do IV wydania Magazynu Kultury Bezpieczeństwa. Prace konkursowe oraz artykuły do Magazynu można przesyłać do 30 sierpnia 2022 r.
01.07.2022 -
Koszty wyposażenia taboru w ETCS
Od 1,5 mln zł do nawet 17,5 mln zł mogą wynosić koszty wyposażenia pojazdów trakcyjnych w ETCS. Najbardziej kosztowne są systemy dla prototypów przystosowanych do ruchu międzynarodowego. Dużo tańsze jest wyposażenie serii pojazdów, szczególnie przeznaczonych wyłącznie do ruchu w krajowego. Urząd Transportu Kolejowego zebrał informacje o kosztach doposażenia pojazdów trakcyjnych w ETCS.
20.06.2022 -
Prezes UTK przypomina o konieczności stosowania systemu ETCS
Pociągi posiadające urządzenia pokładowe systemu ETCS, poruszające się po liniach wyposażonych w ten system, należy prowadzić z wykorzystaniem tych urządzeń. Jednak kontrole prowadzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego pokazują, że dochodzi do sytuacji w których system ETCS nie jest uruchamiany a maszyniści nie mają znajomości obsługi tego systemu.
08.06.2022 -
Szablon dokumentacji systemu utrzymania dla pojazdów kolejowych
Dokumentacja systemu utrzymania (DSU) pojazdów kolejowych w wielu przypadkach nie musi być zatwierdzana przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Jednak DSU powinny spełniać określone kryteria. By je jak najlepiej wypełnić warto skorzystać ze wzoru przygotowanego przez UTK.
16.10.2020 -
Certyfikacja podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM) według rozporządzenia 2019/779
16 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Komisji (UE) 2019/779 regulujące zasady funkcjonowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM). Tuż przed terminem wejścia w życie rozporządzenia wprowadzono do niego kilka istotnych zmian. W związku z powyższym Urząd zaktualizował stanowisko w sprawie utrzymania pojazdów kolejowych po wejściu w życie IV pakietu kolejowego. Na stronach UTK są również dostępne zaktualizowane karty usług dotyczące certyfikacji ECM.
08.07.2020