Decyzję odmowną w sprawie zatwierdzenia projektów cenników otrzymali następujący zarządcy:
- Przedsiębiorstwo Przerobu Złomu Metali „Segromet” sp. z o.o. (decyzja z 26 czerwca 2017 r.),
- Infra Silesia SA (decyzja z 5 lipca 2017 r.),
- Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu (decyzja z 6 lipca 2017 r.),
- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. (decyzja z 7 lipca 2017 r.),
- Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. (decyzja z 7 lipca 2017 r.),
- Cargotor sp. z o.o. (decyzja z 11 lipca 2017 r.),
- Euroterminal Sławków sp. z o.o. (decyzja z 17 lipca 2017 r.).
Kilku zarządców nie zastosowało przy opracowaniu projektu cennika aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej. W pozostałych przypadkach metodologia przedstawiona przez zarządców nie spełniała przesłanek określonych w ustawie o transporcie kolejowym oraz w rozporządzeniu. Główne nieprawidłowości to:
- przyjęcie kosztów nie stanowiących kosztów bezpośrednich wynikających z rzeczywistego zużycia infrastruktury kolejowej jako rezultatu przejazdu pociągu lub manewrów,
- brak przejrzystego podziału infrastruktury kolejowej na potrzeby realizacji przejazdu pociągu oraz świadczenia usług związanych z manewrami, a także usług realizowanych w obiektach infrastruktury usługowej.
W przypadku odmowy zatwierdzenia cennika zarządca może podjąć decyzję o:
1) stosowaniu w okresie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów, którego projekt cennika dotyczył, cennika obowiązującego w poprzednim okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów albo
2) opracowaniu nowego projektu cennika i ponownym przedstawieniu go do zatwierdzenia.
W pierwszym przypadku zarządca informuje Prezesa UTK o swojej decyzji oraz aktualizuje regulamin sieci. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania decyzji. Jednak od 10 grudnia 2017 r. do świadczenia usług w takich obiektach, jak stacja pasażerska, terminal towarowy czy tory postojowe (usługi wymienione w Załączniku nr 2 ust. 2 i 3 ustawy o transporcie kolejowym), należy stosować przepisy dotyczące udostępniania obiektów infrastruktury usługowej. Zatem opłaty za dostęp do infrastruktury nie mogą pokrywać się z opłatami za dostęp do obiektów.
W przypadku opisanym w punkcie 2 powyżej, zarządca w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji odmawiającej zatwierdzenia projektu cennika przedstawia Prezesowi UTK poprawiony projekt cennika oraz aktualizuje regulamin sieci w zakresie projektu cennika.
W przypadku ZUT Wągrowiec Józef Kosiński (decyzja z 7 lipca 2017 r.) Prezes UTK umorzył w całości postępowanie w sprawie zatwierdzenia projektu cennika z powodu cofnięcia wniosku.
Decyzje zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na oficjalnej stronie publikatora pod numerami 23-30.
Prezes UTK sprawuje nadzór nad poprawnością ustalania i pobierania przez zarządców opłat za udostępnianie infrastruktury. Odpowiada za zgodność z obowiązującymi przepisami prawa projektu cennika zarządcy w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej obejmującego kalkulację wysokości zastosowanych stawek cząstkowych i współczynników.