Maszyniści oraz prowadzący pojazdy kolejowe mają obowiązek poinformowania swoich pracodawców o tym, czy świadczą dodatkową pracę albo usługi na rzecz innych podmiotów należących do rynku kolejowego. Obowiązek ten jest niezależny od rodzaju zatrudnienia: etat, zlecenie, umowa o dzieło, świadczenie usług przy własnej działalności gospodarczej, itp. Istnieje również wtedy, kiedy nie pracujesz u żadnego innego pracodawcy.
KOGO DOTYCZY OBOWIĄZEK?
Maszynistów oraz prowadzących pojazdy kolejowe.
CO MUSISZ PRZYGOTOWAĆ?
Przygotuj jeden z formularzy:
formularz dla osób, które pracują albo świadczą usługi w więcej niż w jednym przedsiębiorstwie kolejowym,
lub
formularz dla osób, które nie pracują lub nie świadczą usług w innym przedsiębiorstwie kolejowym.
JAK WYPEŁNIĆ OŚWIADCZENIA?
- Jakie informacje podajesz w oświadczeniu?
Jeśli jesteś maszynistą podajesz informacje, czy świadczysz pracę albo usługi na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego, zarządcy infrastruktury, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej.
Jeśli jesteś prowadzącym pojazdy kolejowe podajesz informacje, czy świadczysz pracę albo usługi na rzecz więcej niż jednego użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy w obrębie bocznicy kolejowej.
- Jak często należy składać oświadczenie?
Za każdym razem, gdy rozpoczniesz pracę lub świadczenie usług na rzecz przedsiębiorstwa kolejowego.
Przykład 1. Maszynista X do 21 października 2021 r. nie pracował w żadnym przedsiębiorstwie kolejowym. Jego obowiązkiem jest złożenie oświadczenia w przedsiębiorstwie nr 1, o tym, że nie pracuje w żadnym innym przedsiębiorstwie. Wypełnia je na formularzu B. Datą, z którą podpisuje oświadczenie jest 21 października 2021 r. |
Przykład 2. Maszynista X od 2 stycznia 2021 r. pracuje w przedsiębiorstwie nr 1. 21 października 2021 r. rozpoczął dodatkowo pracę w przedsiębiorstwie nr 2. Jego obowiązkiem jest złożenie dwóch oświadczeń o świadczeniu pracy lub usług na rzecz innego przedsiębiorstwa: w przedsiębiorstwie nr 1 składa oświadczenie, o tym, że pracuje w przedsiębiorstwie nr 2, w przedsiębiorstwie nr 2 składa oświadczenie, o tym, że pracuje w przedsiębiorstwie nr 1. Wypełnia je na formularzu A. Datą, z którą podpisuje oba oświadczenia jest 21 października 2021 r. |
W przypadku pracy dla przynajmniej dwóch przedsiębiorstw kolejowych: również za każdym razem, gdy przestajesz świadczyć pracę lub usługi na rzecz jednego z nich.
Przykład 3. Maszynista X pracuje w dwóch przedsiębiorstwach kolejowych: nr 1 i nr 2. 31 października 2021 r. kończy pracę w przedsiębiorstwie nr 2. Jego obowiązkiem jest złożenie oświadczenia w przedsiębiorstwie nr 1, o tym, że nie pracuje w żadnym innym przedsiębiorstwie. Wypełnia je na formularzu B. Datą, z którą podpisuje oświadczenie jest 1 listopada 2021 r. |
- Z jaką datą należy podpisać oświadczenie?
W dniu rozpoczęcia pracy lub świadczenia usług.
- Co w polskim prawie oznacza „dzień rozpoczęcia pracy lub świadczenia usług”?
Jest to podany w umowie o świadczenie pracy lub usług, zawartej pomiędzy pracownikiem a przedsiębiorcą, dzień w którym pracownik rozpoczyna pracę lub świadczenie usług.
- Gdzie składać oświadczenie?
We wszystkich przedsiębiorstwach kolejowych, w których jesteś zatrudniony (na podstawie umowy o pracę), bądź na rzecz których świadczysz usługi (na podstawie umowy cywilnoprawnej) w dniu podpisania oświadczenia.
- W jaki sposób złożyć oświadczenie, aby było uznane za ważne?
Oświadczenie musi zostać złożone w oryginale i zawierać oryginalny podpis osoby, która je składa. Nie są dozwolone kopie lub skany oświadczenia.
- O czym należy jeszcze pamiętać przy składaniu oświadczenia
Złożone oświadczenie musi być czytelne i nie może zawierać skreśleń. Powinny zostać w nim podane pełne, oficjalne nazwy przedsiębiorstw kolejowych, które go zatrudniają.
- Dlaczego złożenie oświadczenia jest takie ważne?
Prezes UTK, m.in. za pomocą składanych oświadczeń, kontroluje, czy przedsiębiorstwa kolejowe w sposób należyty sprawują nadzór nad czasem pracy maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe. Celem tego działania jest zwiększenie bezpieczeństwa pracowników kolei oraz pasażerów.