Za zgubione rzeczy zazwyczaj wnoszone do przedziałów, w tym Twój bagaż (z wyjątkiem pieniędzy, papierów wartościowych i innych cennych przedmiotów) masz prawo do odszkodowania. Prawo to przysługuje Ci wtedy, gdy podróżujesz w wagonie sypialnym lub z miejscami do leżenia.
Zakres odpowiedzialności przedsiębiorstw kolejowych oraz ich obowiązki wobec pasażerów i ich bagażu określa Rozporządzenie WE/1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Rozporządzenie zobowiązuje przedsiębiorstwa kolejowe do publikowania informacji dotyczących procedur odbioru zagubionego bagażu (miejsca i okresu przechowywania zagubionego bagażu).
Pamiętaj! Za rzeczy, które przewozisz pod własnym nadzorem, przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność wtedy, gdy szkoda powstała z jego winy. W przypadku niedopilnowania bagażu, np. gdy doszło do jego kradzieży, nie otrzymasz od przewoźnika odszkodowania.
Informacji o zdeponowanych rzeczach znalezionych możemy zasięgnąć pod następującymi numerami telefonów:
Zakład Spółki PKP Intercity |
numer telefonu |
czynny w godzinach |
obsługiwany w dniach |
Zakład Centralny w Warszawie |
22 474 50 92 697 044 651 |
7:00 - 15:00 |
poniedziałek - piątek oprócz świąt |
Zakład Południowy w Krakowie |
507 613 909 |
9:00 - 17:00 |
codziennie w godz. 9:00 - 17:00 |
Zakład Północny w Gdyni |
786 857 807 |
7:00 - 15:00 |
poniedziałek - piątek oprócz świąt |
Zakład Zachodni w Poznaniu |
71 717 11 10 |
6:30 - 14:30 |
poniedziałek - piątek oprócz świąt |
Podróżując wagonem sypialnym lub z miejscami do leżenia obsługiwanym przez konduktora WARS S.A., można zasięgnąć informacji pod następującymi numerami telefonów:
WARS S.A. | numer telefonu | czynny w godzinach |
ODDZIAŁ CENTRUM W WARSZAWIE | 22 473 16 90, 669 099 055 |
całodobowo, 7:00 – 18:00 codziennie |
ODDZIAŁ POŁUDNIE W KRAKOWIE | 12 393 55 88 | całodobowo |
ODDZIAŁ PÓŁNOC W GDYNI | 58 621 97 65 | całodobowo |
OODZIAŁ ZACHÓD W SZCZECINIE | 91 482 35 85 | 7:00 - 15:00 w dni robocze |
W przypadku zagubienia bagażu przez podróżnego szczegółowe informacje dotyczące telefonów kontaktowych oraz adresów znajdziemy na stronie internetowej www.przewozyregionalne.pl w zakładce Obsługa Klienta. Każdy z regionów posiada własne, przypisane terytorialnie biura rzeczy znalezionych.
W przypadku zagubienia bagażu przez podróżnego szczegółowe informacje dotyczące telefonów kontaktowych oraz adresów uzyskamy pod numerem całodobowej infolinii pasażerskiej 22 364 44 44.
Wszelkie informacje w sprawie zagubionego bagażu udzielane są pod nr tel.: 76 742 11 12 (telefon całodobowy).
W przypadku zagubienia bagażu należy kontaktować się z całodobową infolinią pod nr tel.: 32 428 88 88 lub Punktem Rzeczy Znalezionych Kolei Śląskich czynnym od poniedziałku do piątku, oprócz świąt, w godz. 7.00 do 15.00, nr tel.: 727 030 045, e-mail: prz@kolejeslaskie.com.
Informację na temat rzeczy zagubionych lub pozostawionych w pociągu można uzyskać pod nr całodobowej infolinii pasażerskiej: 19 757.
W przypadku zagubienia bagażu w pociągu Kolei Małopolskich informację można uzyskać dzwoniąc pod nr tel. 727 440 020 w godz. 7:00 - 15:00 w dni robocze. W pozostałych godzinach oraz w dni wolne należy dzwonić pod nr tel. 12 307 16 68.
Rzeczy znalezione w pociągach Koleje Małopolskie przekazywane są do punktu przechowywania rzeczy ul. Pawia 5, Kraków - antresola Dworca PKP, obok peronu 5 (czynny od 7:00 do 15:00 w dni robocze). Jeżeli osoba uprawniona do odbioru rzeczy nie zgłosi się w ciągu 3 dni, spółka przekazuje odnalezione przedmioty do właściwego starosty zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o rzeczach znalezionych.
Wszelkie informacje dotyczące rzeczy zagubionej można uzyskać pod numerem infolinii 703 302 333 (koszt: 2,08 zł z VAT/min. połączenia) czynnej całodobowo, 7 dni w tygodniu oraz w Biurach Rzeczy Znalezionych w Toruniu, ul. Dąbrowskiego 8/24 i Grudziądzu ul. Droga Łąkowa 29 (biura są czynne w godzinach 8:00-15:00). Można również skontaktować się za pomocą poczty elektronicznej pisząc na adres: info.kolej@arriva.pl (w tytule wiadomości należy wpisać słowo: „ZGUBA”).
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej www.skm.pkp.pl w zakładce Dla pasażera > Zgubione i odnalezione. Zagubienie bagażu można zgłosić poprzez dedykowany formularz kontaktowy.
W przypadku pozostawienia bagażu w pociągu SKM w celu uzyskania pomocy należy zgłosić ten fakt pod nr tel.: 22 699 71 95.
Rzeczy odnalezione w pojazdach należy przekazywać prowadzącemu pojazd.
W przypadku pozostawienia bagażu w pociągu WKD należy zgłosić ten fakt pod nr tel.: 22 755 70 82 (czynny całodobowo).
W przypadku pozostawienia bagażu w pociągu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej należy kontaktować się z Punktem Rzeczy Znalezionych, który mieści się przy al. Unii Lubelskiej 1 (przy dworcu Łódź Kaliska). Podróżni mogą dowiadywać się o przedmioty pozostawione w pociągach ŁKA pod numerem telefonu 887 870 351 czynnym całodobowo.