Nawigacja

Potwierdzanie zgodności z typem

Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem ustawy o transporcie kolejowym, warunkiem dopuszczenia do eksploatacji typów budowli, urządzeń mających wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz pojazdów kolejowych poruszających się wyłącznie po liniach kolejowych określonych w art. 22f ust. 13 ustawy o transporcie kolejowym jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu dla pierwszego ich egzemplarza. W przypadku, gdy określony typ urządzeń, budowli albo pojazdu kolejowego jest produkowany przez więcej niż jednego producenta, wymagane jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu dla pierwszego egzemplarza produkowanego przez każdego z tych producentów.

Wprowadzenie do eksploatacji każdego kolejnego urządzenia, budowli albo pojazdu kolejowego, zgodnych z typem dla którego Prezes UTK wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu, następuje w ramach procedury oceny zgodności z typem lub procedury potwierdzenia zgodności z typem.

Procedura oceny zgodności z typem, opisana w art. 22f ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym znajdzie zastosowanie do urządzeń, budowli i pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 720). W celu wprowadzenia do obrotu kolejnych egzemplarzy:

  • producent lub jego upoważniony przedstawiciel powinien przeprowadzić procedurę oceny zgodności z typem, a następnie wystawić deklarację zgodności z typem. W przypadku świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu wydanego na czas określony, deklaracja wydawana jest na okres nie dłuższy niż okres ważności tego świadectwa, albo
  • podmiot zamawiający, wykonawca modernizacji, importer, inwestor, dysponent, zarządca, użytkownik bocznicy albo przewoźnik kolejowy powinien wystawić deklarację zgodności z typem dla urządzeń albo budowli, które zamierza wprowadzić do eksploatacji, po uprzednim przeprowadzeniu przez jednostkę uprawnioną do wykonywania badań technicznych koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu, stwierdzania zgodności z typem oraz wydawania certyfikatów zgodności typu i certyfikatów zgodności z typem, badań technicznych niezbędnych do stwierdzenia zgodności z typem, zakończonych wydaniem certyfikatu zgodności z typem.

Powyższa procedura obowiązuje również w przypadku świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu wydanych przed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 720), w których może znajdować się zapis o konieczności potwierdzania zgodności wyrobu z typem pod nadzorem Prezesa UTK. Mowa tutaj o świadectwach dopuszczenia do eksploatacji typu wydanych na podstawie:

  • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 30 kwietnia 2004 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 103, poz. 1090, z późn. zm.);
  • rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 7 sierpnia 2012 r. w sprawie zakresu badań koniecznych do uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego, świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu kolejowego oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 919).

Podkreślenia wymaga fakt, iż potwierdzanie zgodności z typem na zasadach wskazanych w świadectwach wydanych przed 31 maja 2014 r. nie znajduje obecnie uzasadnienia wobec uregulowania tej materii w przepisach ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 2117, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 720).

 

Jeżeli w świadectwie dopuszczenia do eksploatacji typu budowli, urządzenia lub pojazdu kolejowego nie zawarto zapisu o konieczności potwierdzania zgodności z typem pod nadzorem Prezesa UTK, to wówczas producent lub jego upoważniony przedstawiciel potwierdza zgodność wyrobu z typem, wystawiając deklarację zgodności z typem w oparciu o dostępną dokumentację techniczną i zgodnie z procedurą określoną w rozdziale 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 720), przy odpowiednim zastosowaniu modułów oceny zgodności określonych w decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram wprowadzania produktów do obrotu (Dz. Urz. UE L 218 z 13 sierpnia 2008 r., s. 82). Należy zaznaczyć, iż w zależności od wybranego modułu oceny zgodności, procedura ta może zostać przeprowadzona przez producenta samodzielnie (moduł oceny zgodności „C”) lub z udziałem jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 22g ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym (moduły oceny zgodności: C1, C2, D, E, F).

Ponadto, procedurę potwierdzenia zgodności z typem można zastosować wyłącznie do typów budowli oraz urządzeń wymienionych w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2014 r. poz. 720) (m.in. rozjazdy kolejowe, podrozjazdnice, mostownice, podpory blokowe, dławiki torowe, sieć jezdna, system sieci powrotnej, urządzenia blokady liniowej, stacyjne urządzenia sterowania ruchem kolejowym), które zostały wprowadzone do obrotu po 31 maja 2014 r.

Podmioty wskazane w art. 22f ust. 8 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym, zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 720), w ramach procedury oceny zgodności z typem powinny zaangażować jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 22g ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym. Po wystawieniu przez tę jednostkę certyfikatu zgodności z typem, podmioty wskazane w art. 22f ust. 8 pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym, mogą wystawić deklarację zgodności z typem.

Wzór deklaracji zgodności z typem określony został załączony w załączniku nr 5 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczenia do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz.U. z 2014 r., poz. 720) oraz załączony poniżej. Wystawienie takiego dokumentu, przy jednoczesnym spełnieniu innych prawnych wymagań, pozwala uznać budowlę, urządzenia lub pojazdy kolejowe za dopuszczone do eksploatacji.

 

do góry