Nawigacja

logo SDG Czym jest Jednolity Portal Cyfrowy?

Warunkiem dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do użytku wyłącznie na:

  • na bocznicach kolejowych;
  • na infrastrukturze prywatnej;
  • na infrastrukturze kolei wąskotorowej;
  • w metrze;
  • na sieci kolejowej, która jest funkcjonalnie wyodrębniona z systemu kolei i przeznaczona tylko do prowadzenia przewozów wojewódzkich lub lokalnych;

jest uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony.

Obowiązek uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji dotyczy również pojazdów kolejowych przeznaczonych wyłącznie do użytku lokalnego, pojazdów historycznych oraz pojazdów turystycznych eksploatowanych na sieci kolejowej, niezależnie od drogi kolejowej, po której się poruszają.

Uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony uwarunkowane jest przeprowadzeniem prób eksploatacyjnych.  W celu przeprowadzenia takich prób należy zawrzeć odpowiednie porozumienie z przewoźnikiem i jednostką oceniającą zgodność i uzyskać świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu na czas określony.

WZAJEMNE UZNAWANIE

W prawie polskim brak jest krajowych przepisów technicznych określających wymagania dla pojazdów kolejowych objętych obowiązkiem uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu. Określony został natomiast zakres badań takich pojazdów.

Zakres badań technicznych dla wszystkich typów pojazdów kolejowych obejmuje:

1.    sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, z dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi we właściwych dla danego typu pojazdów kolejowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych;
2.    sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały;
3.    sprawdzenie pojazdu kolejowego w zakresie:

a)    zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
b)    przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu, a w uzasadnionych przypadkach także rampę promową i przesuwnicę wagonową,
c)    bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
d)    badania impedancji zestawów kołowych oraz systemów hamowania i smarowania pod kątem zagwarantowania w eksploatacji właściwej współpracy z obwodami kontroli niezajętości, czujnikami urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz potwierdzenia prawidłowości konstrukcji pod kątem możliwości monitorowania przez przytorowe urządzenia detekcji zagrzanych łożysk (HABD) w celu wykrycia ich nadmiernego wzrostu temperatury;

4.    pomiar masy własnej i nacisków kół na szynę pojazdu kolejowego;
5.    ocenę własności dynamicznych pojazdu kolejowego, w szczególności w zakresie:

a)    określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q w warunkach quasi-statycznych i dynamicznych,
b)    określenia sił działających między kołem a szyną,
c)    spokojności biegu;

6.    sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:

a)    wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
b)    wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
c)    charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
d)    odporności na uderzenie i zmiany ciśnienia;

7.    badanie układów hamulcowych w zakresie:

a)    oceny wszystkich zastosowanych w pojeździe kolejowym hamulców pod względem zgodności z obowiązującymi wymaganiami,
b)    badania stacjonarnego prawidłowości działania wszystkich zastosowanych w pojeździe kolejowym hamulców,
c)    badania ruchowego pojazdu kolejowego pod względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca (pomiary dróg hamowania, określenie masy hamującej lub innych wymaganych parametrów),
d)    badania ruchowego pojazdu kolejowego w zakresie działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
e)    wpływu na urządzenia sterowania ruchem kolejowym;

8.    badanie pojazdu kolejowego w zakresie emitowanych zakłóceń elektrycznych, elektromagnetycznych i radioelektrycznych;
9.    sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu kolejowego podlegającego dozorowi technicznemu;
10.    potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe kolejowym rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochronie środowiska;
11.    sprawdzenie w trakcie prób eksploatacyjnych odporności pojazdu kolejowego na trudne warunki atmosferyczne związane z występowaniem ekstremalnych temperatur, śniegu, lodu i gradu.

W ramach wzajemnego uznawania towarów zgodnie z prawem wprowadzonych do obrotu w innym państwie członkowskim zakres badań technicznych, którym podlegają pojazdy, może być ograniczony przez Prezesa UTK, w przypadku gdy typ spełnia następujące warunki:

  1. posiada certyfikaty uprawnionych jednostek badawczych krajowych lub mających siedzibę na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej,
  2. był badany zgodnie z zakresem wymienionym w rozporządzeniu w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów urządzeń , budowli i pojazdów kolejowych, posiada raporty potwierdzające pozytywne wyniki badań i jest eksploatowany na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej,
  3. posiada pozytywne opinie użytkowników z dotychczasowej eksploatacji
  4. typ pojazdu kolejowego jest przeznaczony do modernizacji

Ograniczenie zakresu badań następuje na wniosek złożony w postępowaniu o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu (na czas nieokreślony jeżeli wniosek dotyczy ograniczenia badań w zakresie prób eksploatacyjnych, na czas określony jeżeli wniosek dotyczy ograniczenia innych badań niż próby eksploatacyjne.

Kto może złożyć wniosek?                                

Wniosek o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego może złożyć producent lub jego upoważniony przedstawiciel.

Co trzeba przygotować żeby uzyskać świadectwo na czas określony, tj. na czas przeprowadzenia prób eksploatacyjnych?

  • wniosek o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas określony; pobierz i wypełnij
  • certyfikat zgpdności typu;
  • opinię techniczną jednostki organizacyjnej uprawnionej do wykonywania badań technicznych;
  • porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych wraz z programem ich przeprowadzenia;
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty wstępnej od wniosku.

Co trzeba przygotować żeby uzyskać świadectwo na czas nieokreślony?

  • wniosek o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu na czas nieokreślony; pobierz i wypełnij;
  • certyfikat zgpdności typu;
  • opinię techniczną jednostki organizacyjnej, uprawnionej do wykonywania badań technicznych;
  • pozytywną opinię eksploatacyjną, wydaną przez podmiot, który eksploatował urządzenie lub budowlę podczas prób eksploatacyjnych;
  • potwierdzenie opłaty wstępnej od wniosku.

Jak możesz złożyć wniosek?

Informacje o sposobie składania wniosku

Ile zapłacisz?

  • Opłata wstępna od 300 do 4 000 zł (w zależności od rodzaju i przeznaczenia pojazdu).
  • Opłata końcowa zależna od pracochłonności oraz typu pojazdu max równowartość od 300 do 75 000 € euro.
  • informacje na temat sposobów płatności.

 Jaki jest czas realizacji?

2 miesiące od dnia złożenia kompletnego wniosku.

Jak otrzymasz informacje o wydanym świadectwie?

Otrzymasz decyzję i świadectwo doręczone pocztą albo przez platformę ePUAP.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 710)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 720).

Dodatkowe wymagania:

Pojazdy trakcyjne

Pojazdy specjalne

Wagony pasażerskie

Wagony towarowe

 

do góry