23 kwietnia 2021 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek Kolei Śląskich sp. z o.o.[1] w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Katowice – Wrocław Główny i w relacji powrotnej.
Przewoźnik został wezwany do uzupełnienia braków w celu umożliwienia organowi regulacyjnemu przeprowadzenia wszystkich niezbędnych czynności w przedmiotowym postępowaniu administracyjnym.
Przekazany przez Przewoźnika wniosek wymagał uzupełnienia m.in. w zakresie:
- wskazania w sposób jednoznaczny informacji dotyczącej planowanej częstotliwości wykonywania nowej usługi przewozów pasażerskich;
- prawidłowego określenia nazwy stacji początkowej/końcowej w projekcie rozkładu jazdy pociągów;
- kompletnego wykazu linii kolejowych, przy wykorzystaniu których Koleje Śląskie planują realizować nowe komercyjne przewozy pasażerskie;
- wskazania okresu, w jakim ma być świadczone wykonywanie nowych kolejowych przewozów pasażerskich przez Koleje Śląskie.
11 maja 2021 r. i 2 czerwca 2021 r. Koleje Śląskie uzupełniły brakującą dokumentację.
Po spełnieniu przez Przewoźnika wymogów prawnych możliwe było opublikowanie przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (Prezesa UTK) wersji jawnej powiadomienia w sprawie uruchomienia nowego połączenia.
Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w terminie od 11 grudnia 2022 r. do 10 grudnia 2027 r. Koleje Śląskie planują realizować jeden kurs dziennie w obie strony w soboty, niedziele oraz w dni wolne od pracy, przez cały roczny rozkład jazdy. Przewoźnik dopuszcza ewentualne odstępstwa od standardowego rozkładu jazdy, poprzez uruchomienie dodatkowych przejazdów w dni robocze bezpośrednio graniczące z dniami wolnymi oraz świętami w celu utrzymania oferty w tzw. „długie weekendy”.
Szczegóły dotyczące usługi Przewoźnika zostały ujęte w jawnej wersji powiadomienia Kolei Śląskich, dostępnej w załączniku poniżej.
W związku z otrzymaniem od Kolei Śląskich powiadomienia o proponowanych nowych kolejowych przewozach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura przewidziana rozporządzeniem 2018/1795[2].
Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia 2018/1795 organ regulacyjny publikuje na swojej stronie internetowej standardowy formularz powiadomienia składany przez wnioskodawcę i bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w terminie 10 dni od otrzymania wypełnionego formularza powiadomienia, powiadamia następujące podmioty:
a) każdy właściwy organ, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na tej trasie lub trasie alternatywnej w rozumieniu dyrektywy 2012/34/UE[3];
b) każdy inny zainteresowany właściwy organ mający prawo ograniczenia dostępu na mocy art. 11 dyrektywy 2012/34/UE;
c) każde przedsiębiorstwo kolejowe prowadzące przewozy w ramach umowy o świadczenie usług publicznych na trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich lub na trasie alternatywnej.
W związku z przedstawieniem przez Przewoźnika wszystkich informacji wymaganych przepisami ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, z późn. zm.) oraz rozporządzenia 2018/1795 Prezes UTK obowiązany jest opublikować treść powiadomienia w sprawie przyznania otwartego dostępu na swojej stronie internetowej.
Termin na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia. Wszystkie informacje przesyła się do organu regulacyjnego w formie elektronicznej.
Nazwa stacji |
km narastająco |
Odległość między stacjami |
nr poc.: |
|
---|---|---|---|---|
|
46101 |
|||
|
p.: |
o.: |
||
Katowice |
0 |
0 |
|
07:57 |
Chorzów Batory |
5,785 |
5,785 |
08:02 |
08:03 |
Zabrze |
18,545 |
12,76 |
08:12 |
08:13 |
Gliwice |
26,719 |
8,174 |
08:19 |
08:20 |
Strzelce Opolskie |
64,732 |
38,013 |
08:49 |
08:50 |
Opole Główne |
97,123 |
32,391 |
09:13 |
09:14 |
Brzeg |
137,248 |
40,125 |
09:36 |
09:37 |
Oława |
152,314 |
15,066 |
09:44 |
09:45 |
Wrocław Główny |
178,842 |
26,528 |
10:01 |
|
Nazwa stacji |
km narastająco |
Odległość między stacjami |
nr poc.: |
|
---|---|---|---|---|
|
64102 |
|||
|
p.: |
o.: |
||
Wrocław Główny |
0 |
0 |
|
17:20 |
Oława |
26,589 |
26,589 |
17:37 |
17:38 |
Brzeg |
41,655 |
15,066 |
17:47 |
17:48 |
Opole Główne |
81,78 |
40,125 |
18:09 |
18:10 |
Strzelce Opolskie |
114,171 |
32,391 |
18:33 |
18:34 |
Gliwice |
152,184 |
38,013 |
19:01 |
19:02 |
Zabrze |
160,358 |
8,174 |
19:08 |
19:09 |
Chorzów Batory |
173,118 |
12,76 |
19:19 |
19:20 |
Katowice |
178,903 |
5,785 |
19:26 |
|
[1] Koleje Śląskie sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, (zwane dalej: „Kolejami Śląskimi” lub „Przewoźnikiem”)
[2] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiające procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294, z 21 listopada 2018 r., str. 5), zwane dalej „rozporządzeniem 2018/1795
[3] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE. L Nr 343 z 14 grudnia 2012 r., str. 32)