Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Przed wakacjami – co warto wiedzieć?

13.06.2014

Z badań* społecznych przeprowadzonych na zlecenie UOKiK wynika, że większość konsumentów czyta umowy przed wyborem oferty biura podróży. Jednak wciąż niewielu wie, ile ma czasu na reklamację nieudanej wycieczki. O czym warto pamiętać, wybierając się na urlop, przypomina 35 instytucji biorących udział we wspólnej akcji "Przed wakacjami – co warto wiedzieć?".

Aby podróż pociągiem była łatwa, miła i przyjemna, warto znać swoje prawa i wiedzieć, czego powinniśmy wymagać od przewoźnika, a także znać swoje obowiązki.

Warto również przyjrzeć się ofercie przewoźników i wyszukać najlepszej dla siebie oferty podróży.

Zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem pt. PODRÓŻ WAKACYJNA.

Poniżej zamieszczamy informację o całej akcji wakacyjnej wraz z adresami ponad 35 innych instytucji i organizacji biorących udział w akcji informacyjnej.

PORADNIK PRZED WAKACJAM - PODRÓŻ WAKACYJNA

Polacy coraz częściej decydują się na wykupienie wycieczki. W ubiegłym roku blisko połowa respondentów przepytanych przez UOKiK deklarowała, że nie korzysta z usług biur podróży (48 proc.). Tegoroczne badania przeprowadzone na zlecenie UOKiK pokazują, że odsetek ten spadł do niespełna 40 proc. Wybierając się na wczasy z touroperatorem, najbardziej obawiamy się upadłości biura podróży, co zadeklarowała ponad jedna trzecia konsumentów (34,9 proc.). Co piąty z nas (20,9 proc.) obawia się, że warunki na miejscu wypoczynku będą się różnić od opisanych w folderze organizatora wycieczki. Wyniki ankiet pokazują jednak, że polscy konsumenci coraz lepiej dbają o swoje prawa.

 

Czytamy umowy przed podpisaniem

Blisko dwie trzecie respondentów (64 proc.) czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy warunki są zgodne z prawem. Rok temu czytanie kontraktu przed wykupieniem wycieczki deklarowała niespełna połowa (46,1 proc.), a dwa lata temu jedna trzecia (29 proc.) badanych. Chociaż obecnie co trzeci respondent (32 proc.) przyznaje, że wcale nie czyta umów, takich osób jest znacznie mniej niż przed rokiem (50,8 proc.). Zgodnie z prawem każda umowa o świadczenie usług turystycznych powinna określać m.in. miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, posiłków oraz rodzaj środka transportu.

 

Reklamacja nieudanych wczasów

Poprawił się także stan naszej wiedzy na temat możliwości składania reklamacji w przypadku zastrzeżeń co do jakości usług organizatora wypoczynku. Ponad połowa badanych (52,7 proc.) wiedziała, że wycieczkę kupioną w tzw. ofercie last minute i first minute można reklamować na takich samych zasadach jak wycieczkę kupioną w ramach oferty w normalnej cenie. W poprzednim roku prawidłową odpowiedź wskazała niespełna jedna czwarta ankietowanych (24,8 proc.).

Nadal niewielu konsumentów wie, jaki jest termin na złożenie reklamacji wadliwej usługi turystycznej. Zaledwie co ósmy badany (12 proc.) był świadomy, że na reklamację nieudanej wycieczki ma 30 dni od dnia jej zakończenia. Nasza wiedza w tym zakresie wygląda jednak nieco lepiej niż przed rokiem, kiedy poprawnej odpowiedzi udzielił co dziesiąty respondent (9,7 proc.). Nienależyte wykonanie umowy przez biuro podróży jest podstawą do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. Podstawami do zgłoszenia zastrzeżeń mogą być m.in. zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy niż w umowie standard hotelu, a nawet hałas w nocy. W oszacowaniu wysokości roszczenia konsumenta pomocna jest tabela frankfurcka. Nie ma ona wprawdzie mocy wiążącej, ale jest zwyczajowo uznawana przez wielu przedsiębiorców turystycznych.

 

Klauzule niedozwolone w umowach

Nieco ponad jedna czwarta badanych (26,4 proc.) wiedziała, że rejestr klauzul niedozwolonych to lista postanowień, które nie powinny znaleźć się w umowie o świadczenie usług turystycznych. Rok wcześniej prawidłowej odpowiedzi udzieliła blisko jedna trzecia konsumentów (30,8 proc.). Z kontroli UOKiK wynika, że najwięcej nieprawidłowości we wzorcach umownych biur podróży wiąże się właśnie ze stosowaniem postanowień niedozwolonych. Najczęściej kwestionowane jest ograniczanie odpowiedzialności touroperatora w sytuacjach takich jak opóźnienie samolotu czy zmiana hotelu. Warto pamiętać, że klauzule niedozwolone stosowane przez przedsiębiorców we wzorcach umownych nie wiążą stron kontraktu z mocy prawa.

 

Już po raz piąty radzimy wspólnie

W tym roku w ramach wspólnej akcji "Przed wakacjami – co warto wiedzieć?" już po raz piąty radzimy, o czym pamiętać, wybierając się na urlop. W przedsięwzięciu bierze udział 35 instytucji, które na swoich stronach internetowych właśnie dziś wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach ważnych do zapamiętania przed długim urlopem wypoczynkowym. Bez względu na to, gdzie i jak spędzasz urlop, powinieneś znać swoje prawa. Dzięki wspólnej akcji wszystkich uczestników projektu znajdziesz potrzebne informacje, o których nie można zapomnieć przed wakacjami. Planujesz wakacyjny wypoczynek - poznaj swoje prawa. Informacji szukaj na głównych stronach internetowych uczestników wspólnego projektu.

 

  • Czego nie wiedzą turyści? – wyniki najnowszych badań oraz porady prawne dotyczące umów o świadczenie usług turystycznych – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  • Bezpieczeństwo dziecka podczas wakacji – Rzecznik Praw Dziecka.
  • Należyte przygotowanie się do wyjazdu za granicę – Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
  • Wypoczynek dziecka na koloniach lub obozie – Ministerstwo Edukacji Narodowej.
  • O letniej edycji akcji Bezpieczna Woda oraz o tym Jak korzystać z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych? – Ministerstwo Sportu i Turystyki.
  • O kąpieliskach w Polsce – Główny Inspektorat Sanitarny.
  • O tym, jak sprawdzić czy autobus, którym podróżujemy jest sprawny technicznie – Komenda Główna Policji.
  • Jak młodzi mają chronić dane osobowe w czasie wakacji – Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
  • Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne – Rzecznik Ubezpieczonych.
  • Numery alarmowe i społeczne na terenie całej Unii Europejskiej, usługi o podwyższonej płatności i roaming – Urząd Komunikacji Elektronicznej.
  • O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą – Ministerstwo Finansów.
  • Wakacyjne podróże samolotem – prawa przysługujące pasażerom linii lotniczych oraz co można, a czego nie można przewieźć samolotem – Urząd Lotnictwa Cywilnego.
  • Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
  • Procedury zmiany dostawcy energii i porównywania ofert – Urząd Regulacji Energetyki.
  • Zasady bezpiecznego obchodzenia się z ogniem – Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej.
  • O dobrych praktykach mających wpływ na środowisko, o których należy pamiętać również w wakacje – Ministerstwo Środowiska.
  • O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego – Narodowy Fundusz Zdrowia.
  • O prawach konsumentów na terenie Unii Europejskiej – Europejskie Centrum Konsumenckie.

W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław, Szczecin.

* Badanie Konsument na wakacjach, Instytutu Badawczego IPC przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1075 Polaków w dniach 5–12 maja 2014 r.

 

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. (22) 827 28 92, 55 60 314
Fax (22) 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

do góry