Prezes UTK przypomina, że w przypadku, gdy testy kompatybilności systemu ETCS zostały przeprowadzone, a wyniki zostały udokumentowane, jest to równoznaczne z możliwością wykazania zgodności z trasą, na której przytorowe urządzenia ETCS zostały oddane do eksploatacji.
Dokumentacja, która potwierdza przeprowadzoną kontrolę kompatybilności systemu ETCS to:
- raport z przeprowadzonej kontroli kompatybilności systemu ETCS,
- opinia jednostki notyfikowanej z kontroli kompatybilności ETCS i systemu radiowego, przeprowadzonej zgodnie z pkt 6.3.3.1 TSI CCS,
- oświadczenie producenta/przewoźnika o kompatybilności danego typu ESC,
- zaktualizowana deklaracja weryfikacji WE podsystemu sterowanie – urządzenia pokładowe, taka zaktualizowana deklaracja WE podsystemu powinna zawierać odniesienie do poprzedniej deklaracji weryfikacji WE, do raportu jednostki notyfikowanej z przeprowadzonej kontroli a także do oświadczenia o kompatybilności ESC (zgodnie z rozporządzeniem 2019/250).
Więcej informacji o testach kompatybilności jest dostępnych na stronie: Testy kompatybilności ETCS i GSM-R oraz Jak skutecznie przeprowadzić testy kompatybilności ETCS. Wskazówki dla przewoźników, które są aktualizowane.
Po spełnieniu powyższych wymogów, należy złożyć wniosek o wpis do ERATV zgodnie z informacją zawartą na stronie: Wniosek o utworzenie lub zmianę wpisu w ERATV.
Brak wpisu w ERATV, bądź brak zaktualizowanych danych w EVR dla danego pojazdu nie wstrzymuje eksploatacji tych pojazdów na liniach, dla których została potwierdzona kompatybilność ESC/RSC. Rejestracja nowej wersji typu lub wersji wariantu typu w ERATV przez posiadacza zezwolenia typu jest jednak obligatoryjna zgodnie wymogami zarządzania konfiguracją typu.
Obowiązkiem dysponenta natomiast jest niezwłoczne dokonanie odpowiedniej zmiany danych w odniesieniu do zarejestrowanych przez niego pojazdów kolejowych w europejskim rejestrze pojazdów kolejowych (EVR).