Nawigacja

Aktualności

Mapa drogowa CER: zintegrowane systemy biletowe

30.03.2023

CER – Wspólnota Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej – opublikowała pierwsze sprawozdanie z postępów we wdrażaniu zintegrowanych systemów biletowych w Europie. Raport bazuje na wynikach ankiety internetowej przeprowadzonej pod koniec 2022 r. wśród przewoźników pasażerskich zrzeszonych w CER.

CER (Community of European Railway and Infrastructure Companies) zrzesza 75 przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury z krajów Unii Europejskiej. Jesienią 2021 r. CER opublikował mapę drogową dot. systemów biletowych, w której zawarł swoją wizję  rozwoju systemów sprzedaży i dystrybucji biletów kolejowych w perspektywie do 2025 i 2030 r. Zgodnie z deklaracją CER mapa drogowa przedstawia konkretne działania w celu poprawy przewozów pasażerskich w jednolitym europejskim obszarze kolejowym. Jej realizacja jest jednym z głównych wyznaczników zaangażowania sektora w realizację celów Unii Europejskiej w zakresie klimatu i wzrostu gospodarczego.

Do roku 2025 Transport kolejowy  Przygotowanie Planowanie podróży z wyprzedzeniem od minimum 6 do 12 miesięcy Łatwy dostęp do uaktualnianych na bieżąco rozkładów jazdy Rezerwacja Jeden bilet na wszystkich przewoźników Wiele kanałów sprzedaży biletów Zrozumiałe i jednolite warunki sprzedaży biletów w całej Europie Wejście do pociągu, kontrola biletów Jeden wspólny bilet elektroniczny w podróżach koleją W pociągu Pełna informacja o zakłóceniach w trakcie podróży W przypadku wystąpienia zakłóceń dojazd do celu bez konieczności kupowania kolejnego biletu  Do roku 2030 Transport kolejowy Transport autobusowy Transport lotniczy Przygotowanie Łatwy dostęp do bieżących informacji o różnych środkach transportu przy planowaniu podróży Rezerwacja Możliwość zakupu biletów na każdego przewoźnika europejskiego z dowolnego kraju w Europie Droga na stację Dostęp do dynamicznej informacji pasażerskiej we wszystkich środkach transportu Wejście do pociągu, kontrola biletów Jeden wspólny bilet elektroniczny dla wszystkich środków transportu W pociągu W przypadku wystąpienia zakłóceń dojazd do celu bez konieczności kupowania kolejnego biletu nawet przy użyciu innych środków transportu Droga do celu Dostęp do dynamicznej informacji pasażerskiej we wszystkich środkach transportu

Pierwsze sprawozdanie z postępów wdrażania mapy drogowej CER bazuje na ankiecie internetowej przeprowadzonej pod koniec 2022 r. wśród przewoźników pasażerskich zrzeszonych w CER . W ankiecie uczestniczyły spółki przewozowe, które razem odpowiadają za 87% ruchu pasażerskiego w Europie. Członkowie CER w sumie obsługują ok. 92% kolejowych przewozów pasażerskich w krajach Unii Europejskiej i EFTA.

Ogólne postępy we wdrażaniu mapy drogowej wśród respondentów badania są dobre, większość działań przebiega zgodnie z planem, a kilka przedsiębiorstw kolejowych spełnia już wymogi określonych etapów. Stopień wdrożenia poszczególnych działań jest zróżnicowany. Większość respondentów określiła stan swojego zaawansowania jako lokujący się w przedziale od 25% (faza wstępna projektu) do 75% (faza realizacji), przy czym niektórzy przewoźnicy zgłosili konkretne działania jako niezrealizowane (jeszcze nie rozpoczęte). Do mniej zaawansowanych działań należą przede wszystkim harmonizacja warunków sprzedaży biletów i zapewnienie informacji w czasie rzeczywistym w trakcie podróży. Lepiej przebiega wśród przewoźników aktualizacja na bieżąco rozkładów jazdy i rozszerzenie przedziałów czasowych rezerwacji biletów (od 6 do 12 miesięcy). CER zapowiada, że będzie regularnie co 6 miesięcy monitorował postępy we wdrażaniu systemów biletowych.

Podczas ostatniego walnego zgromadzenia, które odbyło się 1 lutego 2023 r., CER przyjął stanowisko w sprawie multimodalnych usług mobilności cyfrowej (MDMS), które jest reakcją na wniosek legislacyjny Komisji Europejskiej. Inicjatywa MDMS ma na celu integrację transportu publicznego i transportu kolejowego w celu osiągnięcia płynnych multimodalnych usług przewozów pasażerskich.

Inicjatywa Komisji dotycząca MDMS jest postrzegana jako pierwszy krok w kierunku szerszego wykorzystania multimodalnych instrumentów podróży i zapewnienia pasażerom lepszego przeglądu połączeń i taryf.

Raport CER dostępny jest pod adresem: https://www.cer.be/publications/latest-publications/cer-ticketing-roadmap-1st-progress-report

 

 

do góry