W 2021 r. cztery na dziesięć zdarzeń SPAD, związanych z pominięciem semaforów wskazujących sygnał „Stój” lub niezatrzymaniem się w miejscu wyznaczonym, to przypadki niewyhamowania pociągu przy peronie lub całkowitego pominięcia zatrzymania w danej lokalizacji. W połowie przebadanych zdarzeń tego rodzaju komisje kolejowe wskazały jako przyczynę niedostateczne zapoznanie się maszynisty z rozkładem jazdy.
W liście do przewoźników pasażerskich, Prezes UTK zwrócił jednak uwagę na inny aspekt tej sytuacji – ryzyko popełnienia błędu przez maszynistę wzrasta przy zbyt częstych zmianach miejsc zatrzymania pociągów wyznaczonych w rozkładzie jazdy. Z tego względu zdaniem Prezesa UTK konieczne jest ograniczenie takich sytuacji. Układ postojów dla poszczególnych kategorii pociągów powinien pozostać stały przez cały okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy. Ułatwi to pracę maszynistom, którzy będą mieli świadomość, że ewentualne zmiany miejsc postojów będą następować raz w roku. Przewoźnicy powinni również zadbać o czytelność i powtarzalność układu zatrzymań w poszczególnych kategoriach pociągów.
Przeciwdziałanie zdarzeniom SPAD przez przewoźników powinno stanowić wspólny wysiłek całej organizacji. Decyzje podejmowane w różnych pionach przedsiębiorstwa mogą bowiem tworzyć okoliczności sprzyjające występowaniu zdarzeń kolejowych. Skutki te należy identyfikować i uwzględniać przy wprowadzaniu zmian.