Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Punktualność pociągów w trzecim kwartale 2021 r.

15.11.2021

W III kwartale 2021 r. do stacji końcowej punktualnie przyjechało niespełna 89% pociągów pasażerskich oraz ponad 41% pociągów towarowych. Współczynnik punktualności w obu przypadkach w III kwartale osiągnął najniższą wartość w tym roku. Przewoźnicy kolejowi uruchomili w trzecim kwartale niemal 567 tys. pociągów (prawie 452 tys. pasażerskich oraz ponad 115 tys. towarowych).

Przewozy pasażerskie

Od lipca do września 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 88,70% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). W stosunku do poprzedniego kwartału oznacza to spadek o ponad 3 punkty procentowe. Najwyższą wartość współczynnika punktualności w przewozach pasażerskich odnotowano we wrześniu – 90,37%. W sierpniu wartość współczynnika wyniosła 89,08%, natomiast w lipcu zaledwie 86,73%.

Wśród przewoźników pasażerskich uruchamiających więcej niż tysiąc pociągów miesięcznie, najwyższy wskaźnik punktualności w III kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,04%. Największy przewoźnik dalekobieżny w kraju – spółka PKP Intercity osiągnęła w tym okresie współczynnik punktualności na poziomie 66,12% (prawie 12 punktów procentowych mniej niż w poprzednim kwartale).

Średnie kwartalne opóźnienie pociągów pasażerskich wyniosło ponad 21 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz ponad 9 minut dla wszystkich pociągów (w tym również punktualnych).

Zgodnie z danymi przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe, najwięcej opóźnień pociągów w trzecim kwartale wynikało z powodu wydłużonego lokowania podróżnych (związanego z dużą liczbą pasażerów), wydłużonego czasu przejazdu, naprawy lub wymiany taboru kolejowego  oraz niewłaściwej organizacji prac budowlanych. W lipcu występowały także niesprzyjające warunki meteorologiczne, w tym wyładowania atmosferyczne, które przyczyniły się do największych opóźnień pociągów w tym miesiącu.

„Początek wakacji był wyzwaniem dla przewoźników kolejowych. W lipcu poza niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi doszło również aż do trzech zdarzeń związanych z wykolejeniem pociągu. Wywołały one poważne zmiany w prowadzeniu ruchu kolejowego i niekorzystnie wpłynęły na punktualność znacznej liczby pociągów. W sierpniu i wrześniu punktualność już się poprawiła” – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Przewozy towarowe

W III kwartale bieżącego roku do stacji końcowej punktualnie dojechało 41,09% pociągów towarowych, przy czym w przypadku pociągów uruchamianych na terenie kraju współczynnik punktualności wyniósł 41,34%, natomiast w przypadku pociągów międzynarodowych 39,44%. Najwyższy współczynnik punktualności dla wszystkich pociągów towarowych odnotowano we wrześniu – 41,67%. W lipcu współczynnik wyniósł 41,34%, natomiast w sierpniu 40,29%. Średnie kwartalne opóźnienie pociągu towarowego wyniosło 789 minut.

Szczegółowe wyniki punktualności w przewozach kolejowych za III kwartał 2021 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w dziale Punktualność.

do góry