Zasady pobierania opłat przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej określa obecnie rozporządzenie 2018/764. Przewiduje ono, że Agencja pobiera opłaty m.in. za wydanie decyzji w sprawach dotyczących jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa, zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów czy zatwierdzenia rozwiązań technicznych przytorowej części Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Opłaty pobierane są na podstawie ilości przepracowanych godzin nad wnioskiem. Stawka godzinowa wynosi 130 EUR.
Projekt rozporządzenia przewiduje podwyższenie stawki godzinowej Agencji do 235 EUR. Dla wniosków dotyczących zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów wydawanych w oparciu o zgodność z typem planowane jest wprowadzenie stałej opłaty w wysokości od 775 do 1 115 EUR od wniosku.
Najbardziej kontrowersyjnym elementem propozycji Komisji jest wprowadzenie opłaty za korzystanie z Punktu Kompleksowej Obsługi (OSS). Opłata byłaby pobierana przez Agencję od wszystkich wnioskodawców, w tym również ubiegających się o decyzję Prezesa UTK. Ma ona wynosić 400 EUR od każdego złożonego wniosku. Przewidziano niższe opłaty dla wniosków dotyczących zezwoleń dla pojazdów wydawanych w oparciu o zgodność z typem.
„Zmiany dotyczyć będą wszystkich wnioskodawców ubiegających się o jednolite certyfikaty bezpieczeństwa czy zezwolenia dla pojazdów. Dlatego zachęcam podmioty działające w Polsce do przedstawienia swojego stanowiska Komisji Europejskiej w ramach trwających konsultacji.” – do zgłaszania uwag namawia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Projekt rozporządzenia (tylko w wersji angielskiej) jest dostępny w portalu legislacyjnym Komisji Europejskiej. Każdy podmiot może przekazać swoją opinię w tej sprawie w terminie do 30 września. Przyjęcie projektu jest planowane w IV kwartale 2021 r.