Nawigacja

Aktualności

2020 w przewozach pasażerskich i towarowych

29.01.2021

W ubiegłym roku kolej przewiozła 209,2 mln pasażerów i 223,2 mln ton towarów. W roku 2020 na wszystkie gałęzie gospodarki w tym transport kolejowy wpłynęła pandemia koronawirusa i ogólnoświatowy kryzys tym wywołany. Dlatego nie powinno dziwić, że wyniki przewozowe były niższe o 126,7 mln osób i 13,2 mln ton ładunków od parametrów zanotowanych w 2019 r.

209,2 mln przewiezionych podróżnych to o 37,7% mniej niż w 2019 r. Również praca przewozowa w przewozach pasażerskich była zdecydowanie mniejsza i wyniosła blisko 12,7 mld pasażerokilometrów – o 42,6% mniej w stosunku do roku poprzedniego. Mniejsze wahania odnotowane zostały w pracy eksploatacyjnej. Wykonane w 2020 r. 160,2 mln pociągokilometrów oznacza spadek o 6,3% rok do roku. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w całym roku wyniosła 60,5 km i była mniejsza o 5 km (7,9%) w stosunku do średniej odległości odnotowanej w 2019 r.

W grudniu kolej wybrało prawie 13,3 mln pasażerów. Oznacza to spadek o 52,4% w odniesieniu do 2019 r. Praca przewozowa wyniosła 783,4 mln pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna osiągnęła poziom niemal 14,5 mln pociągokilometrów. W tym przypadku spadki wynoszą odpowiednio 54,7% oraz 2,5%. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera w grudniu 2020 r. wyniosła 59 km i była niższa niż w całym 2020 r., a zarazem o 3 km mniejsza od średniej w grudniu 2019 r.

- Ubiegły rok był dla kolei czasem pełnym wyzwań i trudnych decyzji. Styczeń i luty pozwalały prognozować kolejny rok dynamicznego rozkwitu przewozów pasażerskich. Zainteresowanie podróżnych koleją rosło. Jednak już od marca negatywny wpływ na wyniki miała epidemia. Od połowy marca do czerwca nastąpiły największe spadki w przewozach pasażerskich  wynoszące kilkadziesiąt procent, podobnie jak w ostatnich miesiącach 2020 r. – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Miesiące wakacyjne i sukcesywne wzrosty w tym czasie pokazały, że pasażerowie mogą wrócić na kolej. Trzeba wykorzystać także szansę jaką daje 2021 r. ogłoszony w Europejskim Rokiem Koleidodaje.

Dane eksploatacyjne w 2020 r.

Przewozy towarowe

W przewozach towarowych 2020 r. był pod względem wyników również słabszy niż 2019 r., spadki nie były jednak tak znaczne, jak w przypadku przewozów pasażerskich. Masa przewiezionych towarów to nieco ponad 223 mln ton. Przełożyło się to na spadek przewiezionej masy o 13,2 mln ton (5,6%) w stosunku do roku wcześniejszego. Praca przewozowa wyniosła 52,2 mld tonokilometrów (6,6% mniej niż w 2019 r.), a praca eksploatacyjna 77,5 mln pociągokilometrów (5,9% mniej niż w 2019 r.). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru liczyła prawie 234 km, mniej o 2,6 km (o 1,1%) niż w minionym roku.

W grudniu 2020 r przewieziono koleją 19,8  mln ton- więcej o 2,3 mln ton (13,2%) niż przed rokiem. Praca przewozowa i praca eksploatacyjna również osiągnęły lepsze wyniki kolejno o 515 mln tonokilometrów (12,7%) i 0,7 mln pociągokilometrów (11,6%). Średnia odległość przejazdu była 0,1 km mniejsza niż w grudniu 2019 r. i wyniosła 232 km.

- Ubiegłoroczny kryzys w gospodarce światowej nie ominął również transportu towarów. Jednak cały czas kolej była jednym z pewniejszych środków transportu towarów. Pociągi gwarantowały swobodny przepływ towarów w komunikacji krajowej, ale co bardziej istotne międzynarodowej – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.  - Od połowy roku widoczne były już sukcesywne wzrosty. Szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że w listopadzie i grudniu przewieziono więcej ładunków niż w tych samych miesiącach w 2019 r. Świadczy to o potencjale, który pomimo kryzysu nadal cechuje transport kolejowy– dodaje.

Szczegóły dotyczące podstawowych parametrów eksploatacyjnych w zakresie transportu pasażerskiego i towarowego za rok 2020, udziałach w rynku poszczególnych przewoźników oraz porównanie wyników do lat poprzednich znaleźć można w opracowaniu „Podsumowanie 2020. Przewozy pasażerskie i towarowe”.

Dodatkowo w lutym opublikowane zostanie dodatkowe opracowanie podsumowujące wpływ pandemii COVID-19 na rynek kolejowy w 2020 r. Opracowanie obejmować będzie dane na temat rynku kolejowego w Polsce oraz w wybranych krajach europejskich.

Dane eksploatacyjne w 2020 r.

do góry