Raport IRG-Rail za 2018 r. składa się z dwóch części: głównego raportu prezentującego wyniki ogółem na poziomie europejskim oraz dokumentu roboczego, w którym można znaleźć szczegółowe dane i informacje dotyczące rynków w poszczególnych krajach. IRG-Rail udostępniło również dane, które posłużyły do stworzenia raportu, w tym listę przewoźników w poszczególnych krajach wraz z charakterystyką ich działalności.
Opublikowany raport za 2018 r. zawiera dane i informacje dotyczące:
- ogólnej charakterystyki rynku przewozów kolejowych,
- opłat za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej,
- charakterystyki sektorów przewozów pasażerskich oraz towarowych,
- analizę konkurencji na rynkach przewozów pasażerskich i towarowych,
- bariery wejścia na rynek przewozów pasażerskich,
- analizę konkurencji w przewozach pasażerskich na wybranych głównych liniach kolejowych,
- najważniejszych decyzji regulacyjnych.
- Raporty przygotowywane przez IRG-Rail są zawsze cennym źródłem wiedzy na temat kolei w Europie - ocenia dr. inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – UTK po raz kolejny aktywnie uczestniczył w tworzeniu raportu. Eksperci urzędu przeprowadzili badanie dotyczące konkurencji w sektorze przewozów pasażerskich na głównych liniach m.in. pod względem takich parametrów jak liczba linii z występowaniem konkurencji, parametrach połączeń w poszczególnych krajach oraz rodzaju wykorzystywanego taboru – dodaje. Do badania wykorzystano narzędzie oparte na badaniu ankietowym oraz analizie porównawczej sektorów przewozów pasażerskich w poszczególnych krajach. Z wynikami badania można zapoznać się w 9 rozdziale dokumentów: Eight Annual Market Monitoring Working Document oraz Eight Annual Market Monitoring Report.
IRG-Rail to grupa zrzeszająca niezależnych regulatorów rynku kolejowego z 31 europejskich krajów. Od 2013 r. IRG-Rail publikuje raporty roczne dotyczące funkcjonowania rynku kolejowego w Europie, przygotowywane przez grupę roboczą ds. monitorowania rynku.
Raport w języku angielskim wraz z załącznikami znajduje się na stronie UTK oraz na stronie IRG-Rail.