Równoważenie transportu w Unii Europejskiej oznacza stworzenie efektywnego i wydajnego transportu, który jest w jak najmniejszym stopniu szkodliwy dla środowiska, zdrowia, gospodarki i urbanistyki. Opracowana przez Urząd Transportu Kolejowego w 2017 r. analiza rynku transportowego w Polsce i w Unii Europejskiej miała pomóc w określeniu sposobów osiągnięcia tak wyznaczonego celu. Opublikowany wówczas dokument Zwiększenie roli kolei w równoważeniu transportu towarów w Polsce został w tym roku zaktualizowany i opublikowany.
- Kolej powinna pełnić główną rolę na najdłuższym odcinku trasy transportu towarów. Natomiast przewozy drogowe powinny być wykonywane jedynie na początkowym i końcowym odcinku (czyli na tzw. pierwszej i ostatniej mili). Oznacza to, że te dwa środki transportu powinny ze sobą współpracować, a nie konkurować – zaznacza Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Punktem wyjścia dla opracowania była Biała Księga opublikowana przez Komisję Europejską w 2011 r., która zakłada, że do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej. Osiągnięcie tego celu będzie szczególnym wyzwaniem w warunkach polskich.
W nowej odsłonie dokumentu znalazła się propozycja działań dążących do zrównoważenia transportu w Polsce, takich jak:
• Wprowadzenie międzygałęziowej i długoterminowej polityki Państwa, dążącej do osiągnięcia celów z Białej Księgi Komisji Europejskiej z 2011 r.
• Benchmarking proekologicznych rozwiązań transportowych w innych krajach Unii Europejskiej
• Prorynkowe dostosowanie infrastruktury kolejowej do potrzeb wszystkich gałęzi (w tym transportu drogowego i morskiego)
• Optymalizacja sieci terminali oraz właściwa organizacja relacji między nimi w celu zagwarantowania niższych cen usług.
• Popularyzacja wykorzystania kontenerów
• Rozwój przewozu naczep i przyczep samochodowych oraz wymiennych nadwozi koleją
• Rozwój przewozów zestawów samochodowych koleją
• Analiza internalizacji kosztów wg zasady „zanieczyszczający płaci”
• Zwiększenie intensywności kontroli w transporcie drogowym oraz zwiększenie konsekwencji dla przewoźników drogowych, przekraczających dopuszczalną masę całkowitą (DMC)
• Poprawa współpracy operacyjnej zarządcy infrastruktury kolejowej z zarządcami infrastruktury stycznej.
Publikując dokument Zwiększenie roli kolei w równoważeniu transportu towarów w Polsce. Wyzwania, propozycje, dobre praktyki. Wersja ZAKTUALIZOWANA UTK jest przekonany, że będzie on pomocny w wyznaczaniu kierunku kompleksowych, międzysektorowych i możliwych do zrealizowania działań optymalizujących funkcjonowanie transportu w Polsce.