Raport IRG-Rail za 2017 r. składa się z dwóch części: głównego raportu prezentującego wyniki ogółem na poziomie europejskim oraz dokumentu roboczego, w którym można znaleźć szczegółowe dane i informacje dotyczące rynków w poszczególnych krajach. Poza tym, IRG-Rail udostępniło dane, które posłużyły do stworzenia raportu, w tym listę przewoźników w poszczególnych krajach wraz z charakterystyką ich działalności.
Raport zawiera coroczne dane i informacje dotyczące m.in.:
- infrastruktury kolejowej i opłat za dostęp
- przewoźników kolejowych i ich udziałów w rynku
- dynamiki na rynku towarowym i pasażerskim
- najważniejszych decyzji regulacyjnych
W siódmym raporcie autorzy porównali również sposoby udzielania zamówień na regionalne i dalekobieżne przewozy użyteczności publicznej - Public Service Obligation (PSO). Przeanalizowano wyniki przetargów oraz bezpośrednie udzielanie zamówień ze szczególnym uwzględnieniem dominującej pozycji tzw. przewoźników zasiedziałych, czyli wywodzących się z historycznych monopolistycznych przedsiębiorstw państwowych. Drugim ważnym tematem raportu są strategie działalności zasiedziałych przewoźników na rynkach zagranicznych.
Urząd Transportu Kolejowego po raz kolejny aktywnie uczestniczył w tworzeniu raportu.
Raport w języku angielskim wraz z załącznikami znajduje się na stronie UTK oraz na stronie IRG-Rail.
Monitorowanie rynku kolejowego jest istotnym instrumentem zwiększającym jego przejrzystość, wytyczającym kierunki działań dla regulatorów i zachęcającym uczestników rynku do poprawy jakości oferowanych usług.
IRG-Rail to grupa zrzeszająca niezależnych regulatorów rynku kolejowego z 31 europejskich krajów. Od 2013 r. IRG-Rail publikuje raporty roczne dotyczące funkcjonowania rynku kolejowego, przygotowywane przez grupę roboczą ds. monitorowania rynku.