Raport w sprawie bezpieczeństwa powinien być wykorzystywany przez podmioty funkcjonujące w oparciu o zaakceptowane systemy zarządzania bezpieczeństwem (SMS). Jest on jednym z narzędzi umożliwiających weryfikację efektywności systemu w drodze procesu przeglądu systemu zarządzania oraz jego stałego doskonalenia (Kryteria I oraz K wspólnej metody bezpieczeństwa w zakresie oceny zgodności. Kryteria te zostały określone w załączniku II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010).
Ponadto rozporządzenie Komisji (UE) nr 1078/2012 w art. 5 zobowiązuje przedsiębiorstwa do przekazywania krajowemu organowi ds. bezpieczeństwa informacji dotyczących stosowania tego rozporządzenia w postaci rocznych sprawozdań na temat bezpieczeństwa.
Przed sporządzeniem Raportu w sprawie bezpieczeństwa i Raportu z działalności podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie prosimy o zapoznanie się z Wytycznymi sporządzania tych dokumentów opublikowanymi na stronie internetowej UTK.
Wytyczne do Raportu za 2017 r. ukażą się w połowie lutego 2018 r. w zakładce Dokumenty do pobrania -> Sprawozdania -> Raport Bezpieczeństwa. Ich opis znajduje się w dziale Monitorowanie bezpieczeństwa -> Wytyczne do raportów i sprawozdań.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1078/2012 z dnia 16 listopada 2012 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do monitorowania, która ma być stosowana przez przedsiębiorstwa kolejowe i zarządców infrastruktury po otrzymaniu certyfikatu bezpieczeństwa lub autoryzacji bezpieczeństwa oraz przez podmioty odpowiedzialne za utrzymanie
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa