Podczas spotkania Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zarekomendował przewoźnikom stosowanie metody „Pokazuj i mów”. Spotkanie zainicjowane zostało niepokojącym wzrostem liczby zdarzeń związanych z niezatrzymywaniem się pojazdów przed sygnałem „Stój” lub w miejscu w którym powinien się zatrzymać. Celem spotkania było omówienie występowania takich zdarzeń oraz przedstawienie działań systemowych i inicjatyw podejmowanych przez przewoźników, a ukierunkowanych na obniżenie poziomu ryzyka związanego z omawianym obszarem.
Prezes UTK wskazał, że japońska kolej jest jedną z najbezpieczniejszych i najbardziej punktualnych na świecie. Dzięki zastosowaniu praktyki „Pointing and calling” pociągi Shinkansen, osiągające na linii Osaka - Tokio prędkość do 405 km/h, od lat 60-tych XX w. nie miały żadnego wypadku. Wprowadzenie japońskiej metody wśród polskich przewoźników kolejowych przyczyniłoby się do zmniejszenia liczby zdarzeń, a tym samym zwiększenia bezpieczeństwa transportu kolejowego.
Prezes UTK propaguje dobre praktyki w obszarze bezpieczeństwa transportu kolejowego. Na bieżąco monitorowany jest poziom bezpieczeństwa i dzięki temu można reagować na wszelkie niepokojące trendy. UTK w taki sposób oddziałuje na rynek, aby wyprzedzająco reagował na pojawiające się nieprawidłowości.
Film prezentujący jak wygląda metoda „Pointing and calling” w Japonii