Od kilku miesięcy wybrane banki oferują swoim klientom założenie Profilu Zaufanego online, bez konieczności wychodzenia z domu. To kolejny krok ułatwiający dostęp do usługi. Aby skorzystać z platformy ePUAP wystarczy zalogować się na swoje konto bankowe, przejść do zakładki „Profil Zaufany” i wypełnić formularz, a następnie potwierdzić operację bankowym kodem autoryzacyjnym. Na podany adres mailowy zostanie przesłana wiadomość – potwierdzenie założenia konta. Odtąd możemy już kontaktować się z urzędami za pośrednictwem Profilu. Obecnie usługę oferują następujące serwisy bankowe: Alior Bank, PKO Bank Polski, Inteligo, Santander Bank, Bank Pekao, mBank, ING Bank oraz Millennium Bank. Operacji tej mogą również dokonać posiadacze uwierzytelnionego konta w Envelo. Logowanie do Profilu Zaufanego jest również możliwe dla posiadaczy dowodów osobistych z tzw. warstwą elektroniczną oraz telefonu komórkowego z funkcją NFC (telefony umozliwiające płacenie zblizeniowe).
Aby załatwić sprawę w Urzędzie Transportu Kolejowego należy skorzystać z formularza „pismo ogólne do urzędu”, który można przekazać do UTK za pomocą platformy ePUAP. Po zalogowaniu się na swoje konto użytkownik powinien wskazać profil podmiotu, w imieniu ktrórego wysyła pismo, wybrać pismo ogólne i zaadresować je do Urzędu Transportu Kolejowego, załączyć wypełniony formularz – jeśli taki jest wymagany – albo odpowiednie załączniki i podpisać tak wytworzone e-Pismo swoim profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Oczywiście nadal istnieje możliwość założenia Profilu w sposób tradycyjny, tj. w Punkcie Potwierdzania Profili Zaufanych (lista punktów). Tu drogi są dwie: można najpierw zarejestrować konto, wypełniając wniosek na stronie www.epuap.gov.pl lub www.pz.gov.pl, a następnie udać się do wybranego punktu z ważnym dowodem osobistym lub paszportem w celu potwierdzenia Profilu; można też po prostu przyjść do Punktu Potwierdzania PZ z jednym z ww. dokumentów tożsamości i poprosić pracownika tej instytucji o założenie takiego konta.
W obu przypadkach będzie nam potrzebny telefon komórkowy, na który zostaną wysłane kody autoryzacyjne do potwierdzenia operacji wykonywanych przez pracownika punktu. Pracownicy Punktów Potwierdzania mogą też służyć wsparciem w rozwiązywaniu podstawowych problemów z Profilem. Szczegółową pomoc techniczną nadal zapewnia Centralny Ośrodek Informatyki.
Również Urząd Transportu Kolejowego – zarówno w centrali w Warszawie, jak i w lokalizacjach Oddziałów Terenowych w: Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu – pełni rolę Punktu Potwierdzania PZ. Od lipca 2016 r. obsłużyliśmy ponad tysiąc wniosków o potwierdzenie, przedłużenie lub unieważnienie Profili Zaufanych.