W trakcie spotkania przedstawiciele UTK zwrócili uwagę na konieczność prawidłowego podziału infrastruktury i wyodrębnienia infrastruktury prywatnej lub obiektów infrastruktury usługowej. Opisali zasady i sposób ustalania stawek jednostkowych opłaty podstawowej i manewrowej zgodnie z nowymi regulacjami. Eksperci UTK, na podstawie dotychczasowych postępowań, wskazali także najczęściej powtarzające się błędy i sposoby ich uniknięcia.
Zaprezentowano wzory dokumentów finansowych, które będą wymagane w postepowaniach administracyjnych związanych z zatwierdzaniem projektów cennika w części dotyczącej sposobu ustalenia stawek jednostkowych opłaty podstawowej i manewrowej.
Zarządcy, których wnioski są w trakcie rozpatrywania przez UTK, w najbliższym czasie powinni przedłożyć:
- informację o planie działalności gospodarczej zarządcy na 2017 r. i 2018 r., w tym:
- charakterystykę działalności biznesowej – opis działalności zarządcy;
- opis podstawowych celów organizacji – plan rozwoju działalności;
- plan w zakresie utrzymania infrastruktury;
- politykę rachunkowości, plan kont oraz opis (charakterystykę) planu kont zarządcy;
- rachunek zysków i strat za 2016 r. według wzoru przygotowanego przez UTK,
- zestawienie przychodów oraz kosztów za 2016 r. według wzoru przygotowanego przez UTK.
Spotkanie umożliwiło wymianę doświadczeń oraz poznanie problemów, z którymi stykają się zarządcy. W szczególności dotyczy to zarządców bocznic, którzy w związku ze zmianą ustawy o transporcie kolejowym zostali zobowiązani do stosowania przepisów tej ustawy.
Zasady i sposób ustalania stawek jednostkowych opłaty podstawowej i manewrowej są zawarte w ustawie o transporcie kolejowym oraz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 755)
Ze strony UTK można pobrać prezentację przedstawioną na spotkaniu oraz wzór rachunku zysków i strat i wzór zestawienia przychodów i kosztów.