Uszkodzenia dotyczą zestawów kołowych typu BA 314/ ZDB29 (z nachyleniem pod obrzeżem koła), wyprodukowanych do 2006 r. oraz zestawów BA004. JNS (Joint Network Secretariat) opracował propozycję doraźnych rozwiązań dla podmiotów eksploatujących i utrzymujących wagony z tego typu zestawami kołowymi, których celem jest zmniejszenie ryzyka zaistnienia wypadków.
Przewoźnicy kolejowi oraz podmioty odpowiedzialne za utrzymanie, eksploatujący pojazdy z ww. typami zestawów kołowych zobowiązani są wprowadzić jak najszybciej:
- kontrolę wizualną kół przed wyjazdem pojazdu,
- kontrolę kół przy zmianie klocków hamulcowych,
- kontrolę wizualną kół w warsztatach (zgodnie z EVIC),
- eliminację oznakowania dla kół termostabilnych (usunięcie białych linii na maźnicach),
- zintensyfikowanie pomiarów lub badań po zidentyfikowaniu nieprawidłowości w trakcie eksploatacji lub utrzymania,
- zaostrzenie kryteriów pomiarowych naprężeń szczątkowych.
W załączeniu znajduje się oryginalna prezentacja dotycząca zidentyfikowanego problemu oraz tłumaczenie tabel zawierających szczegółowe środki zaradcze, które zobowiązani są podjąć przewoźnicy kolejowi oraz podmioty odpowiedzialne za utrzymanie. Wszelkie zidentyfikowane uszkodzenia i inne nieprawidłowości w tym zakresie należy niezwłocznie zgłaszać za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.