Kontrola wykazała liczne nieprawidłowości i zaniedbania w systemie zarządzania bezpieczeństwem. Głównie naruszenia dotyczyły stosowania procedur:
- identyfikacji i analizy ryzyka,
- utrzymania pojazdów kolejowych,
- doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- ustalania odpowiednich celów w zakresie bezpieczeństwa,
- zarządzania zmianami m.in. w wyposażeniu, organizacji, personelu,
- zarządzania kompetencjami personelu,
- oceny dostawców,
- zgłaszania, rejestracji, badania i analizowania zdarzeń potencjalnie wypadkowych oraz innych niebezpiecznych zdarzeń,
- testowania planów kryzysowych we współpracy z innymi stronami.
Naruszenia stwierdzone w trakcie kontroli świadczą o nienależytym stosowaniu systemu zarządzania bezpieczeństwem, stanowiącym potencjalne zagrożenie wystąpienia wypadków i incydentów zagrażających bezpieczeństwu w ruchu kolejowym.
Certyfikat bezpieczeństwa jest dokumentem potwierdzającym ustanowienie przez przewoźnika kolejowego systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz zdolność spełniania przez niego wymagań bezpieczeństwa zawartych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności i innych przepisach prawa wspólnotowego i prawa krajowego. Ponadto uprawnia on przewoźnika do dostępu do infrastruktury kolejowej i świadczenia usług trakcyjnych.
Cofnięcie certyfikatu bezpieczeństwa uniemożliwia prowadzenie dotychczasowej działalności przewozowej.