Nawigacja

Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kontrola przewoźników kolejowych w zakresie przestrzegania praw pasażerów.

16.12.2010

W związku z niepokojącymi doniesieniami dot. nieprzestrzegania praw pasażerów, w dniach 13 – 15 grudnia 2010 r. Urząd Transportu Kolejowego przeprowadził kontrolę wybranych połączeń kolejowych realizowanych przez przewoźników kolejowych.

Kontrola skupiła się na sprawdzeniu:

  1. prawidłowości udzielania informacji przed rozpoczęciem podróży przez pracowników przewoźnika (informatorów i kasjerów biletowych), w tym:
    1. o rozkładzie jazdy;
    2. o dostępności miejsc na konkretny pociąg, w którym przewoźnik oferuje rezerwowanie miejsc;
    3. o możliwości wystąpienia opóźnień na trasie przejazdu (jeżeli są przewidywane);
    4. o prawach przysługujących pasażerom w przypadku zakłóceń w kursowaniu pociągów (utrata skomunikowania, przerwa w ruchu, przewidywane opóźnienie przyjazdu do stacji docelowej o ponad 60 minut);
    5. o możliwości składania reklamacji i skarg do przewoźnika oraz o prawie do składania skarg do Prezesa UTK.
  2. możliwości nabycia w przedsprzedaży biletu wraz z rezerwacją miejsca na konkretne pociągi.
  3. informowania pasażerów o zakłóceniach w ruchu pociągów (punkty informacji, megafony, urządzenia informacji wizualnej na stacjach, urządzenia rozgłoszeniowe w pociągach).
  4. prawidłowości informacji zamieszczonych na stacyjnych rozkładach jazdy (w tym zmiany doraźne, okres obowiązywania, numery peronów etc.).

Działania kontrolne były prowadzone na 33 dworcach kolejowych różnej wielkości na terenie całego kraju.

W wyniku kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości i uchybienia:

Rodzaj nieprawidłowości lub uchybienia

Miejsce ujawnienia

Brak rozkładu jazdy na dworcu

Kutno

Brak rozkładów jazdy na peronach

Warszawa Zach.

Warszawa Gdańska

Brak jednolitej informacji o rozkładzie jazdy – odrębne rozkłady jazdy poszczególnych przewoźników

Dęblin,

Warszawa Zach.

 

Brak w rozkładzie jazdy informacji o numerze peronu

Bydgoszcz Gł.

Warszawa Gdańska, Legionowo,

Nasielsk

Błędna informacja w rozkładzie jazdy o numerze peronu

Katowice

Brak informacji o opóźnieniach pociągów podawanej przez urządzenia informacji wizualnej i megafony

 

Gdańsk Gł.,

Legionowo,

 

Niezgodność informacji o rozkładzie jazdy podawanej na różnych nośnikach

Kraków Gł.,

Katowice,

Poznań Gł.

Brak możliwości uzyskania informacji o rozkładzie jazdy w kasie biletowej

Dęblin, Zbąszyń, Buk

Błędna informacja o rozkładzie jazdy na stronie internetowej

Warszawa - Działdowo

Utrudnione uzyskanie informacji o opóźnieniach

Kraków Gł.

Zbyt późne informowanie o opóźnieniu pociągu

Warszawa Śródmieście

Nieczynne urządzenia informacyjne w pociągu

Kraków Gł.

Warszawa - Dęblin

Słaba słyszalność informacji megafonowej

Warszawa Centralna

Nieczynne kasy biletowe i punkt informacji we wczesnych godzinach rannych

Czechowice-Dziedzice

Brak informacji o prawach pasażera

Kraków Gł.

Poznań Karolin, Opalenica, Zbąszyń, Buk, Szczecin Gł.

Brak informacji o możliwości składania skarg i reklamacji

Bydgoszcz Gł.

Kraków Gł.,

Warszawa Gdańska,

Legionowo,

Nasielsk,

Poznań Karolin, Opalenica, Zbąszyń, Buk, Wałcz, Piła, Krzyż, Szczecin Gł.

pociąg TLK

Ograniczenie możliwości zwrotu biletu w przypadku opóźnienia lub odwołania pociągu

Bydgoszcz Gł.

Nieprawidłowe dokonanie zwrotu kosztów biletu

Warszawa Centralna

Udzielanie błędnej informacji o wysokości opłaty za przejazd

Kraków Gł.

Brak możliwości zarezerwowania miejsca w przedsprzedaży

Dęblin, Poznań Gł.

Brak procedur postępowania w przypadku opóźnienia pociągu o ponad 60 minut

Kraków Gł.

Opóźnienie odjazdu pociągu z winy przewoźnika (brak pracownika)

Kraków Gł.

Brak możliwości potwierdzenia złożenia skargi lub reklamacji

Kraków Gł.

Nieprawidłowości, stanowiące naruszenie przepisów rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, będą skutkować wszczęciem postępowań administracyjnych w stosunku do przewoźników kolejowych, co może doprowadzić do nałożenia kar pieniężnych na przewoźników lub osoby zajmujące kierownicze stanowiska w tych przedsiębiorstwach.

Podczas kontroli stwierdzono również, że w tygodniu bezpośrednio poprzedzającym wdrożenie rozkładu jazdy wprowadzono prawie 400 zmian do przygotowanego projektu rozkładu jazdy, co niewątpliwie miało poważny wpływ na jakość i dostępność informacji dla pasażerów.

Dodatkowe Informacje :

Biuro Prezesa UTK

Wydział Praw Pasażerów

do góry