Nawigacja

Osoby z niepełnosprawnością

Informacja

Strona posiada nowszą wersję

Kliknij tutaj, aby przejść dalej

Podróż osób o ograniczonej możliwości poruszania się

Każda osoba, której sytuacja wymaga specjalnej uwagi ze względu na ograniczoną możliwiość poruszania się na skutek jakiejkolwiek niepełnosprawności fizycznej (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej), upośledzenia, niesprawności umysłowej, każdej innej niepełnosprawności lub na skutek wieku (różnie określany u różnych przewoźników), może liczyć na pomoc podczas korzystania z transportu kolejowego.

W praktyce oznacza to osoby:

  • na wózkach inwalidzkich (osoby, które z powodu osłabienia lub niepełnosprawności wykorzystują wózek inwalidzki do poruszania się);
  • inne osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, w tym:
    • osoby cierpiące na upośledzenie kończyn,
    • osoby mające trudności z chodzeniem,
    • osoby starsze,
    • osoby niedowidzące,
    • osoby niewidzące,
    • osoby niedosłyszące,
    • osoby głuche,
    • osoby z upośledzeniem w zakresie komunikacji (to znaczy osoby, które mają problemy z komunikowaniem się lub rozumieniem języka pisanego albo mówionego, w tym osoby z zagranicy, które nie znają języka miejscowego, osoby mające trudności z komunikowaniem się, osoby z upośledzeniem funkcji czuciowych, upośledzeniem psychicznym lub intelektualnym),
    • osoby niskiego wzrostu (w tym dzieci),
    • osoby podróżujące z dziećmi.

Do osób o ograniczonej możliwości poruszania się nie zalicza się osób, które są uzależnione od alkoholu lub narkotyków, chyba że takie uzależnienie jest wynikiem terapii medycznej.

Osoby podróżujące z rowerem nie są traktowane jako osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewoźnik ma jednak możliwość uznania rowerzystów za osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, jest tak np. w przypadku spółki Przewozy Regionalne.

Przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy stacji są zobowiązani do ustanowienia niedyskryminujących zasad dotyczących korzystania z przewozu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na przykład osoby starsze.

Przedsiębiorstwa kolejowe, sprzedawcy biletów i operatorzy turystyczni są również zobowiązani do informowania - na żądanie podróżnego - o dostępności przewozów kolejowych oraz warunków dostępu do taboru kolejowego i powodów ograniczeń.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy stacji mają obowiązek udzielania pasażerom o ograniczonej możliwości poruszania się pomocy przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego. W tym celu pasażer powinien skontaktować się z przewoźnikiem co najmniej 48 godzin przed planowanym odjazdem pociągu i poinformować - za pomocą wskazanego przez przewoźnika środka komunikacji - o potrzebie udzielenia pomocy w podróży (np. telefonicznie, mailowo). Pasażer otrzyma także wszelką pomoc na stacjach przesiadkowych oraz na stacji docelowej. W przypadku, gdy powiadomienie nie mogło nastąpić z zachowaniem powyższego terminu, przewoźnicy i zarządcy stacji mają obowiązek podjąć wszelkie działania dla zapewnienia pomocy w taki sposób, aby osoba o ograniczonej możliwości poruszania się mogła odbyć podróż.

Numery telefonów oraz adresy poczty e-mail są dostępne na stronach internetowych przewoźników, w punktach informacji oraz ogłoszeniach wywieszanych na dworcach.

Co powinno zawierać zgłoszenie o potrzebie uzyskania pomocy?

  • imię i nazwisko,
  • dane kontaktowe (najlepiej numer telefonu),
  • ile osób będzie odbywało przejazd,
  • rodzaj niepełnosprawności,
  • czy osoba porusza się na wózku inwalidzkim (jakim) lub czy używa innego sprzętu ułatwiającego poruszanie się (jakiego),
  • datę podróży oraz planowaną godzinę odjazdu i przyjazdu,
  • relację (stacja odjazdu i przyjazdu, ewentualnie stacja przesiadkowa) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
  • informację, czy podróżny posiada bilet na przejazd, czy konieczny jest zakup biletu; jeżeli podróżny posiada już bilet na przejazd, należy podać numer wagonu i miejsca, o ile podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc,
  • informację, jaka pomoc będzie potrzebna,
  • informację, czy w podróży będzie towarzyszył opiekun lub pies asystujący,
  • informację o bagażu,
  • dodatkowe informacje, np. proponowane miejsce spotkania z osobą udzielającą pomocy.

Osoby o widocznej niepełnosprawności ruchowej, w tym poruszające się na wózku inwalidzkim, a także osoby niewidome, które nie posiadają ważnego biletu, nie muszą zgłaszać się do obsługi pociągu w celu jego nabycia. Kupują bilet podczas kontroli, bez dodatkowej opłaty.

Warto pamiętać, że w przypadku całkowitej lub częściowej utraty albo uszkodzenia sprzętu osób o ograniczonej możliwości poruszania się przedsiębiorstwo kolejowe musi wypłacić podróżnemu odszkodowanie.

Dane kontaktowe do zgłaszania potrzeby pomocy w podróży

przewoźnik

kontakt telefoniczny

kontakt mailowy/formularz zgłoszeniowy

Arriva RP

801 081 515 - infolinia dla numerów stacjonarnych
22 481 39 48 - infolinia dla numerów komórkowych
56 699 20 33

 

Koleje Dolnośląskie

76 753 51 22 Biuro Obsługi Klienta

za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej przewoźnika

Kolej Małopolskie

12 30 71 714 lub 534 940 144 w dni robocze w godz. 7.00 – 15.00 km@malopolskiekoleje.com.pl

Koleje Mazowieckie – KM

22 364 44 44 czynny całodobowo

 

Koleje Śląskie

32 42 888 88 lub 727 030 303

pasazer@kolejeslaskie.com

Koleje Wielkopolskie

61 27 92 777 lub 661 944 350 czynny całodobowo

dyspozytura@koleje-wielkopolskie.com.pl

Łódzka Kolej Aglomeracyjna

42 205 55 15 za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej przewoźnika

PKP Intercity

19 757 całodobowa infolinia

48 22 3919757 (dla połączeń realizowanych z zagranicznych sieci telekomunikacyjnych)

za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej przewoźnika

PKP SKM w Trójmieście

058 721-12-11

za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego na stronie internetowej przewoźnika

Przewozy Regionalne

infolinia czynna od poniedziałku do piątku oprócz świąt w godzinach 7:30 - 14:30

800 022 222 (infolinia dla numerów stacjonarnych)

22 47 32 354 (infolinia dla numerów komórkowych)

 

SKM w Warszawie

22 699 71 95 w godzinach 8:00 – 15:00

 

WKD

22 755 70 82 – dyspozytor (nr tel. czynny całodobowo)
22 755 47 60 – Wydział Marketingu i Sprzedaży Usług (czynny w godz. 7 – 15)
22 755 55 64 – Sekretariat (czynny w godz. 7 – 15)

 

 

 

Jeśli podróżując pociągiem obsługa nie udzieliła należnej Ci pomocy, złóż reklamację u przewoźnika lub skargę do Urzędu Transportu Kolejowego (kontakt).

 

do góry