4 maja br., Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji lokomotywę spalinową spółki PKP Energetyka. Powodem decyzji było niezapewnienie zgodności procesu utrzymania pojazdu kolejowego z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania (DSU).
Naruszenie przepisów polegało na eksploatacji lokomotywy pomimo braku:
- badania defektoskopowego osi zestawów kołowych;
- pomiarów ustawienia pudło – wózek,
- pomiarów zawieszenia silnika trakcyjnego,
- pomiarów rezystancji silników trakcyjnych,
- pomiarów średnicy kół w okręgu tocznym.
W przypadku niewykonania decyzji, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 5 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji.
Celem działań urzędu jest:
- zwiększenie bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych i bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- podnoszenie jakości utrzymania pojazdów kolejowych i jakości usług w transporcie kolejowym.