Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w ramach wdrożonej procedury recertyfikacji, przeprowadził kontrolę podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie wagonów towarowych (ECM), tj. spółki Kopalnia Wapienia "Czatkowice" z siedzibą w Krzeszowicach w zakresie spełnienia aktualnych wymagań określonych w Systemie Zarządzana Utrzymaniem (MMS)
Podczas kontroli stwierdzono m.in.:
- brak dowodów na przeprowadzanie okresowej oceny ryzyka,
- nieprowadzenie „Wykazu usterek kolejowych”,
- brak nadzoru nad dokumentacją określającą wymagania dla pracowników w zakresie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym,
- brak monitorowania Systemu Zarządzania Utrzymaniem (niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1078/2012),
- niezgodność dokumentacji MMS ze stanem faktycznym, brak jej aktualizowania oraz w niektórych przypadkach całkowity brak jej wdrożenia,
- brak zgodności procesu utrzymania z wymaganiami zawartymi w dokumentacji systemu utrzymania,
- niezapewnienie właściwego nadzoru w zakresie zarządzania działaniami zleconymi podwykonawcom, np. brak dokumentowania czynności utrzymania,
- nieprawidłowo oszacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń w stosunku do rocznej liczby przejechanych kilometrów,
- niesprawowanie właściwego nadzoru nad stanem technicznym eksploatowanej infrastruktury,
- niewłaściwe prowadzenie „Rejestru pojazdów kolejowych” i „Książek pokładowych pojazdu z napędem”,
- brak właściwego nadzoru nad kwalifikacjami pracowników oraz brak zatwierdzenia Planu szkoleń na 2014 i 2015 rok,
- brak spójności zapisów między „Rejestrem zagrożeń”, a „Identyfikacją zagrożeń i oceną ryzyka metodą FMEA”,
- nieaktualizowanie dokumentacji w związku z wejściem w życie rozporządzenia Komisji (UE) 402/2013,
- niezastosowanie procedury „Zarządzanie zmianami” w odniesieniu do zmian wprowadzonych w dokumentacji MMS,
- brak nadzoru nad dokumentacją i procesem oceny ryzyka zawodowego w oparciu o procedurę „Zarządzanie ryzykiem zawodowym”,
- brak nadzoru nad doskonaleniem wiedzy w zakresie funkcjonowania Systemu Zarządzania Utrzymaniem MMS,
- brak szkoleń związanych z przyjętą dokumentacją MMS,
- nieprzeprowadzanie okresowej oceny dostawców,
- nieuwzględnienie wszystkich dostawców w Liście kwalifikowanych dostawców.
Nieprawidłowości naruszają przepisy Załącznika III Rozporządzenia Komisji (UE) nr 445/2011, ustawy o transporcie kolejowym oraz procedur systemu zarządzania utrzymaniem.
Celem działań podjętych przez UTK jest:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- podnoszenie jakości procesu utrzymania pojazdów kolejowych,
- zwiększenie poziomu jakości usług świadczonych w transporcie kolejowym,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego na temat bezpieczeństwa systemu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.