Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach działań nadzorczych nad stanem technicznym, utrzymaniem i bezpieczeństwem na przejazdach kolejowo-drogowych skontrolował przejazdy kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na liniach kolejowych nr 204 Malbork–Braniewo oraz nr 220 Olsztyn–Bogaczewo.
Na podstawie ustaleń oraz zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów stwierdzono nieprawidłowości oraz naruszenia obowiązujących przepisów polegające m. in. na:
- niekompletnym lub niewłaściwym oznakowaniu poziomym i pionowym,
- niezachowaniu warunków widoczności na przejazdach,
- usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi toru, utrudniających widoczność na przejazdach,
- niewłaściwej nawierzchni drogowej,
- braku słupków prowadzących (pachołków), ustawionych z obu stron drogi na dojazdach do przejazdów,
- zanieczyszczonej podsypce toru,
- niezgodności danych zawartych w metrykach przejazdów ze stanem faktycznym,
- nieaktualnych zapisach w metrykach przejazdów,
- nieterminowym wykonywaniu diagnostyki przejazdów.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach.
Cel przeprowadzanych działań nadzorczych:
- podniesienie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.