Prezes Urzędu Transportu Kolejowego po przeprowadzeniu czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, stwierdził nieprawidłowości w utrzymaniu przejazdu kolejowo-drogowego kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną) przy ul. Maronia w Katowicach przez Zakład Linii Kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Sosnowcu.
Naruszenie przepisów polegało m.in. na:
- nieusunięciu awarii urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej,
- braku pachołków na dojazdach,
- uszkodzonych nawierzchniach i nierównym ułożeniu płyt,
- braku prawidłowego oznakowania,
- nieprawidłowych wpisach w metryce przejazdu.
Powyższe nieprawidłowości naruszają przepisy:
- art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- wewnętrzne zarządcy – Warunki Techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
- rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1169/2010 z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy natychmiastowe usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazał analizę występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- wniósł o natychmiastowe podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem (SMS), które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzeniem działalności,
- nakazał analizę dokumentacji związanej z utrzymaniem przejazdów kolejowych.
Celem działań jest:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo–drogowych,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK,
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r. skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do sierpnia 2015 r. 324.