Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w ramach czynności nadzorczych związanych ze stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, przeprowadził kontrolę utrzymania, prawidłowej klasyfikacji, stanu technicznego oraz weryfikacji zapisów w dokumentacji, w odniesieniu do stanu faktycznego.
Kontrolą objęto przejazdy kolejowe:
- kategorii „D” (bez rogatek, półrogatek i bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) na linii kolejowej nr 26 Łuków – Radom,
- kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną) na linii kolejowej nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom,
- kategorii „A” (z rogatkami oraz z obsługą na miejscu) na linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny.
Stwierdzono nieprawidłowości:
- uszkodzone i niewłaściwie przytwierdzone płyty przejazdowe oraz krawężniki płyt,
- zanieczyszczone żłobki na przejazdach,
- brak oznakowania wskaźnikami i znakami pionowymi oraz brak ich czytelności,
- brak wprowadzenia procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem PKP PLK po wypadkach na przejazdach,
- brak wymaganej widzialności pojazdu szynowego na przejeździe kategorii „D”,
- brak wykonania robót zaleconych po badaniu diagnostycznym przejazdu kategorii „C” w 2014 r.
Naruszone przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie,
- regulacje wewnętrzne zarządcy, w tym systemu zarządzania bezpieczeństwem SMS.
W wyniku działań Prezes UTK:
- nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
- nakazał analizę występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe usunięcie,
- wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz drogowego na przejazdach kolejowo-drogowych,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządcę,
- ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK.
W 2014 i 2015 r. Prezes UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r., skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do lipca 2015 r. ponad 280.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.