Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w wyniku dokonanych czynności kontrolnych, stwierdził naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Jednocześnie decyzją administracyjną nakazał zarządcy usunięcie nieprawidłowości mających miejsce na liniach kolejowych nr 139 Katowice – Zwardoń oraz nr 141 Katowice Ligota – Gliwice.
Stwierdzone podczas kontroli naruszenia przepisów dotyczyły:
- braku wykonania pomiarów pośrednich torów linii w latach 2011, 2012, 2013,
- braku wykonywania komisyjnych badań technicznych (przeglądów) rozjazdów oraz braku protokołów z tych badań,
- braku wykonywania objazdów linii kolejowej,
- niewykonywania obchodów torów z właściwą częstotliwością,
- eksploatowania toru kolejowego z brakującymi złączkami (łapki śruby stopowe, wkręty kolejowe śruby łubkowe),
- eksploatowania toru kolejowego z przesuniętymi stykami szynowymi (pełzanie szyn),
- stosowania wstawek szynowych przy naprawie prowizorycznej krótszych niż 6 m,
- usytuowania drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 metrów od osi skrajnego toru kolejowego,
- niewykonania celu bezpieczeństwa ujętego w programie poprawy bezpieczeństwa za 2014 r. w zakresie obejmującym „realizację zadań utrzymaniowych wynikających z obowiązujących regulacji”;
- nieutworzenia „Harmonogramu diagnostyki nawierzchni” do czego zobowiązuje procedura systemu zarządzania bezpieczeństwem,
- braku ujęcia w rejestrze zagrożeń, zidentyfikowanego zagrożenia dotyczącego „drzew w pasie 15 m od osi skrajnego toru”,
Naruszone przez zarządcę infrastruktury kolejowej przepisy prawa:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych,
- przepisy wewnętrzne zarządcy PKP PLK,
- system zarządzania bezpieczeństwem zarządcy PKP PLK.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu, w terminie do 30 czerwca 2016 roku,
- w przypadku niewykonania decyzji w wyznaczonym terminie, Prezes UTK na podstawie art.66 ust. 2aa ustawy o transporcie kolejowym nakłada karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Cel działania:
- ciągłe podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej przez PKP PLK,
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
zwiększenie jakości usług przewozowych w transporcie kolejowym.