Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) podczas dokonanych czynności kontrolnych stwierdził naruszenie przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Zakład Linii Kolejowych w Opolu (PKP PLK) przepisów w zakresie nadzoru nad stanem infrastruktury oraz procesu utrzymania, w tym urządzeń sterowania ruchem kolejowym, na linii nr 137 Katowice –Legnica, stacja Mościsko Dzierżoniowskie.
Naruszenie przepisów przez zarządcę polegało m.in. na:
- niepodejmowaniu wystarczających działań z zakresu utrzymania nawierzchni kolejowej, w celu zapewnienia bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego,
- złym stanie technicznym podkładów i podrozjadnic drewnianych o stopniu degradacji 0,9-1,0,
- złym stanie technicznym podkładów betonowych – złamania, przekroczona trwałość graniczna,
- brakujących i luźnych złączkach,
- przekroczonych odchyłkach dopuszczalnych w rozjazdach,
- złym stanie półzwrotnic,
- nienależytym realizowaniu procesu diagnostycznego nawierzchni, w tym niezachowaniu minimalnej częstotliwości i wykonywania obchodów,
- nienależytym dokumentowaniu istotnych informacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego np. brak harmonogramu ramowego obchodu torów w książce kontroli obchodów,
- eksploatowaniu uszkodzonych i w złym stanie technicznym semaforów kształtowych,
- eksploatowaniu tras pędniowych zarośniętych bardzo wysoką trawą,
- uszkodzeniach wskaźników,
- niewłaściwym utrzymaniu planu schematycznego urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Naruszone przez zarządcę przepisy:
- ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym,
- przepisy wewnętrzne PKP PLK,
- system zarządzania bezpieczeństwem.
Wyniki działań:
- Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości jak również dokonanie analizy w zakresie możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w obszarze prowadzonej działalności,
- Prezes UTK wniósł o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym SMS, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Cel działań:
- zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z brakiem należytego utrzymania infrastruktury kolejowej,
- zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zainstaluj wtyczkę Flash aby zobaczyć odtwarzacz.